Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.
This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.
FUNDING
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385
Augustā
turpinājās vidusskolas programmas izveide. Projekta komanda regulāri tikās un
diskutēja, lai definētu galvenos tematus un plānotu to saturu, kā arī, lai
meklētu nepieciešamos materiālus un video, kas būtu noderīgi morālās
audzināšanas jautājumu aktualizēšanai vidusskolā.
Augusta
sākumā katrai pētījumā iesaistītajai klasei tika aizsūtīta pa e-pastu
individualizēta prezentācija, kurā tika apkopoti 1. mērījuma rezultāti šajā
klasē. Tas bija ļoti apjomīgs darbs, un klases audzinātāji augsti novērtēja
personalizēto uzmanību, kas viņiem tika veltīta. Šie dati palīdzēs viņiem
turpmākajā darbā ar savu klasi, jo varēja konstatēt audzēkņu stiprās un vājas
puses morālas izaugsmes jomā.
Augusta
beigās tika organizēti seši ievada semināri eksperimentālās grupas klases
audzinātājiem, lai iepazīstinātu viņus ar veicamās intervences būtību – īstenot
pilnībā savās klasēs programmu “eTAP+” divus mācību gadus pēc kārtas. Kopā
piedalījās 53 klases audzinātāji: 14 no 3. klases, 18 no 6. klases un 21 no 8.
klases. Skolotāji izteica pateicību par materiāliem un atbalstu intervences
īstenošanai.
Šajā pašā mēnesī publicēšanai žurnālā “Teacher and
teaching – theory and pratice” tika iesniegts I. Maslo, M. Fernandeza un S.
Surikovas zinātniskais raksts “Teachers’ Capabilities to Implement Virtue
Education in Classroom Practice in Latvia: Implications from Feasibility
Narratives”. Žurnāls indeksēts Web of science datu bāzes 1. kvartilē.
Tāpat
turpinājās 1. veiktā mērījuma apstrāde, kurā piedalījās 1983 skolēni no 63
skolām un 122 klasēm dažādos Latvijas reģionos. Tiek apstrādāti dati un uzsākta
pētījuma ziņojuma sagatavošana par iegūtajiem rezultātiem.
8. jūnijā mūsu projekta
eksperte P. M. Keiša aizstāvēja maģistra darbu “Sokrātiska saruna morālajai
izglītībai vidusskolā: konceptuālais modelis praksei (Socratic conversation for
moral education in secondary school: a conceptual model for practice)”.
Maģistra darbu vadīja un izstrādes gaitā konsultēja projekta vadītājs M.
Fernandezs. Maģistra darbs pieejams Latvijas
Universitātes e-resursu repozitorijā.
Viena no būtiskākajām aktivitātēm projektā ir
randomizēta kontroles pētījuma veikšana (randomized control trial).
Tādēļ jūnija mēnesī tiek uzsākta dalībskolu sadalīšana divās grupās – kontroles
un eksperimentālajā.
2022. gada
12.-14 jūnijā M. Fernandezs un A. Sidorova devās uz Birmingemas universitāti
Lielbritānijā, un piedalījās zinātniskajā seminārā “Supporting the Establishment of
Character Education Research Centres in Europe”, lai apspriestu kopā ar
kolēģiem no citām valstīm iespēju dibināt rakstura un tikumu pētniecisku centru
Latvijā.
Šajā projekta pirmajā posmā
projekts ir ieguvis zināmu atpazīstamību Latvijas sabiedrībā. Tā rezultātā
neatkarīgajā laikrakstā “Rīgas Apriņķa Avīze” tika publicēta intervija ar M.
Fernandezu par maijā veikto pētījuma pirmo posmu, kas saistīts ar skolēnu
tikumisko audzināšanu Latvijas skolās. Raksts pieejams šeit!
Maijā tika pabeigta datu
vākšana un projekta komanda uzsāka to apstrādi. Kopumā tika iegūti dati no
aptuveni 2000 skolēniem no 120 Latvijas skolām dažādos reģionos.
2022. gada 27.
maijā M. Fernandezs un S. Surikova uzstājās Rēzeknes zinātniskās konferences
“Society. Integration. Education” sesijā ar referātu “Conceptualizing the
effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvia”,
kas tika publicēts konferences rakstu krājumā. Raksts pieejams šeit!
Viena no projektā plānotajām
aktivitātēm saistīta ar morālās dilemmas izmantošanu virtuālajā realitātē. Šīs
aktivitātes īstenošanai projekta komanda sadarbojās ar virtuālās realitātes
(VR) kompāniju Vividly un Olaines 2. vidusskolu, kurā strādā arī mūsu projekta
eksperte Anna Sidorova.
Projekta komanda un VR
uzņēmums kopā ar skolēniem strādāja 2 stundas, kurās skolēni tika iepazīstināti
ar morālās dilemmas metodi un tika iesaistīti jaunas morālās dilemmas
veidošanas procesā. Skolēnu izveidotās morālās dilemmas tiks izmantotas
tālākajā pētījuma gaitā, un tās plānots pilotēt sadarbībā ar Vividly. Metodes
efektivitāti plānots pārbaudīt nākamajā gadā.
Līdz
15. aprīlim norisinās pedagogu pieteikšanās “e-TAP+” pētījumam par skolēnu morālo izaugsmi. Vērojama
fantastiska atsaucība, jo sākotnēji projekta komanda bija iecerējusi
sadarboties ar 60 klašu audzinātājiem, bet līdz šim pieteikušies jau vairāk kā
120 pedagogi. Projekta komanda strādā pie datu vākšanas instrumentu izveides.
Tiek sagatavotas anketas gan pedagogiem, gan skolēniem. Datu vākšana iecerēta
maija pirmajā pusē.
12. aprīlī
projekts ieguva LU Humanitāro un sociālo zinātņu pētījumu ētikas komitejas
atzinumu (Ētikas atzinuma nr. 30-95/5).
Projekta
‘e-TAP+’ ietvaros tiek paredzēts īstenot longitudinālu pētījumu (03.01.2022. – 30.12.2024.)
par skolēnu attieksmi pret sava morālā rakstura attīstīšanu. Marta mēnesī klases audzinātāji, kas strādā 2., 5., un 7.
klasēs, tika aicināti iesaistīties
pētījumā “e-TAP+” par skolēnu attieksmi pret sava morālā rakstura attīstīšanu. Vairāk par pētījumu lasīt šeit!
2022. gada 16.
martā M. Fernandezs vadīja 1,5 h garu tiešsaistes lekciju 25 Krāslavas
Varavīksnes vidusskolas 1.-12. klases skolotājiem, kurā tika diskutēts par
jauniešu morālo izaugsmi.
Martā sadarbībā ar virtuālās
realitātes kompāniju “Vividly” tika iesniegts Erasmus+ projekta pieteikums
“Immersive learning for moral education”. Kā projekta partneri izvēlēti
eksperti no Valmieras Latvijā, kā arī no Spānijas un Turcijas.
Janvārī
projekta komanda arī lepojas ar to, ka tika atjaunots biedru statuss Apvienotās
Karalistes vadošajā rakstura izglītības asociācijā “Association for Character Education”. Vairāk informācija par asociāciju pieejama šeit!
Programmas
“e-TAP+” ietvaros uzsākta vidusskolas programmas izveide, kuras koncepta
izstrādē piedalās 7 projekta komandas pētnieki un eksperti. Pirmajā posmā tiek
definēta programmas pieeja: tā balstīsies uz eksistenciālo jautājumu
apspriešanu ar vidusskolas skolēniem, izmantojot dialoģisko pieeju.
Februārī norisinājās Latvijas Univeristātes 80.
zinātniskā konference, kuras ietvaros projekta eksperte P. M. Keiša un projekta
vadītājs M. Fernandezs sekcijā “Teacher resilience: problems and solutions”
uzstājās ar referātu “Supporting teachers for implementing moral education in
secondary education: a model of Socratic inquiry about existential questions”.
Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un
mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts no 03.01.2022. līdz
30.12.2024. īsteno Latvijas Zinātnes padomes projektu “e-TAP+” jeb „Digitālas
mācību programmas efektivitātes izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai
Latvijas izglītības iestādēs (no 1. līdz 12. klasei)”.
Projekta
‘e-TAP+’ mērķi ir izpētīt tikumiskās audzināšanas programmas “e-TAP”
efektivitāti un pilnveidot to, izveidojot interaktīvus materiālus 7.-9. klasei
un jaunus materiālus 10.-12. klasei. Programmas efektivitātes izpētei tiks
veikts longitudināls pētījums (3 gadu garumā) trīs pamatizglītības vecumposmos
(1.-3., 4.-6. un 7.-9. klasēs), izmantojot eksperimentālu dizainu (trīs
kontroles grupas un trīs eksperimenta grupas). Programmas pilnveidošanā
papildināto un digitalizēto materiālu piemērotība un īstenojamība tiks
izpētīta, pilotējot materiālus vismaz trīs izglītības iestādēs.
Projekta
pirmajā mēnesī 2022. gada 28. janvārī projekta vadošie pētnieki M. Fernandezs
un S. Surikova attālināti uzstājās Latvijas Universitātes 80. starptautiskās zinātniskās konferences sekcijā
“Izglītības kvalitāte un izglītības sistēmas efektīva pārvaldība” ar referātu “Theoretical insights for and parents’ views
about family-school collaboration to implement character education in Latvia”
.
Šajā mēnesī divi
raksti iesniegti publicēšanai ievērojamos žurnālos: Scalzo, G., Fernández
González, M. J., & Akrivou, K. “A
Personalist Approach to Business Ethics: New Perspectives for Virtue Ethics and
Servant Leadership” žurnālā Business Ethics, the Environment and
Responsibility; un Maslo, I., Fernández González, M. J., & Surikova, S.
“Connecting fit, feasibility, and
teachers’ capability: Insights from research on a moral education curriculum in
Latvia” žurnālā The Curriculum Journal (BERA).
Programmas
prezentācija notikusi arī Brīvā Māras skolā un Rugāju novada vidusskolā.
Programmas ‘e-TAP’ mājas lapā piedāvāti arī jaunie rīki programmas pilnvērtīgai izmantošanai: Meklēšanas aplikācija “e-Tikumiem” – brīvpieejas aplikāciju, kas dod iespēju viegli atrast tikumiskās audzināšanas tiešsaistes resursus latviešu valodā. Saistītā datu bāze iekļautas 128 vienības. Aplikācija pieejama šajā saitē https://etikumiem.github.io/ ; Programmas ‘e-TAP’ mājas lapas izmantošanas video pamācība (8 minūtes): kā pilnvērtīgi izmantot tikumiskās audzināšanas programmas ‘e-TAP’ mājas lapā piedāvātos nodarbību plānus, prezentācijas un citus resursus skolotājiem (sk. https://www.youtube.com/watch?v=XxozdrifGAU ; un programmas “e-TAP” tematiskoatbilstību saraksts ar Skola2030 mācību programmu. Atbilstību saraksts visu mācību jomu un priekšmetu skolotajiem, kur apkopotas vairāk par 400 atbilstības. Dokuments strukturēts pa mācību jomām, klasēm un mācību priekšmetiem (sk. https://www.arete.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/projekti/pzi/ARETE/ETAP/26.10.2021_-_master_-_ATBILSTIBU_SARAKSTS.pdf)
Turpinot tikumiskās audzināšanas programmas ‘e-TAP’ popularizāciju, decembra beigās programmas materiāli tikai indeksēti divās ievērojamās mācību resursu krātuvēs:
LU PPMF platformā “DigiKlase” https://digiklase.lv/materiali Šeit materiālus var visvieglāk atrast, uzrakstot meklētājā atslēgas vārdu ‘audzināšana’.
Latvijas Zinātnes padomes finansēts projekts “Digitālas mācību programmas piemērotības un īstenojamības izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai Latvijas izglītības iestādēs (no 5 līdz 15 gadu vecumā)”, Projekta nr. lzp-2020/2-0277.