Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Piešķirts grants jaunajam pētījumam

Piešķirts grants pētījumam vērtībās balstītas ģimenes pratības un dzimumattiecību izglītības veicināšanai skolā.

Šajā saitē varat vairāk uzzināt par projektu: https://www.arete.lu.lv/par-projektu/jaunumi/zina/t/100095/

Oktobrī projekts prezentēts starptautiskā konference un raksts publicēts ievērojamā žurnālā

24. oktobri notika AME 50. starptautiskajā konference “Between Is and Ought: Meaningful Engagement in a Morally Complex World” Ņujorkā, kurā projekta vadītājs uzstājās ar referātu “Effectiveness research of a Virtue Education Curriculum (Grades 1-9): A Longitudinal Study”. Konference deva iespēju stiprināt zinātnisko tīklošanu. Tika nostiprināti esošie kontakti un dibināti jauni kontakti ar kolēģiem no Singapūras izglītības ministrijas, Taivānas Ting-Hua Valsts universitātes, ASV Gordon College, Gevirtz Graduate School of Education University of California, Santa Barbara u.c. Uzstāšanās kopsavilkums tika publicēts konferences vietnē

25. oktobrī tika publicēts raksts Fernández González, M. J., & Akrivou, K.  (2024). The ‘person of moral growth’: A model of moral development based on personalist virtue ethics ievērojamā žurnālā Cogent education.

Novadīts seminārs Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola”

13. septembrī notika seminārs Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” 20 skolotājiem par projekta saturu.
Tika arī publicētas ziņas Facebookā un projekta mājas lapā  par projekta noslēguma konferenci, kas notiks 22. novembrī.

Jaunā projektā tiks pētīta saistība starp draudzību un jauniešu tikumisko izaugsmi

Izglītības zinātņu un psiholoģijas Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošais pētnieks Manuels Hoakins Fernandess-Gonsaless ir viens no trīspadsmit Latvijas Universitātes un Banku augstskolas Zinātnieku (profesoru) grantu saņēmējiem. Līdz 2026. gada februārim viņš pētīs saistību starp draudzību un jauniešu tikumisko izaugsmi, kas ir viņa pētniecības lauks jau vairāk par 7 gadiem.

Ar šo projektu tiek turpināts iesākto – veicināt jauniešu domāšanas paradigmas maiņu no hedonisma un individuālisma uz autentisku draudzību, kuras pamatā ir augsti un krietni ideāli (vispārcilvēciskās morālās vērtības) un prasme brīvi un principiāli tās īstenos dzīvē (tikumi). Projekts balstās uz atziņas, ka jauniešu morālās attīstības mērķis ir kļūt par cik vien iespējams labu draugu saviem draugiem. Šis projekts ir nepieciešams, tāpēc ka dziļa draudzība ir nepieciešama laimīgai dzīvei, bet tā nav pietiekami izpētīta

Granta projektu “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai”: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028 finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).

Apstiprināti vēl divi pētnieciskie projekti, kas tika izstrādāti LZP projekta ietvaros

Augustā tika apstiprināti vēl divi projekti, kas tika izstrādāti LZP projekta ietvaros, un ko finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007): zinātnieka Granta projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai”: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028 , un pētniecības un attīstības granta projekts “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” nr. LU-BA-PA-2024/1-0011

Apstiprināts Erasmus+ pieteikums “INCLUDO” iekļaujošu vērtību pievilcības veicināšanai vidējā izglītībā

Jūlijā tika apstiprināts LZP projektā izstrādātais Erasmus+ pieteikums “Making inclusive values attractive for Late Adolescents – INCLUDO (Erasmus+ KA2 Strategic Partnership, Nr. 2024-1-LV01-KA220-SCH-000247141), kura ietvaros tiks izveidota uz pētījumiem balstīta un viegli lietojama skolotāja rokasgrāmata un skolotāju apmācības kurss, lai padarītu iekļaujošas vērtības pievilcīgas pusaudžiem

Publicētas divas pētnieku komandas grāmatas nodaļas

Šajā mēnesī tika publicētas divas pētnieku komandas grāmatas nodaļas “Current Challenges and Opportunities for Character Education in Latvia” un “Understandings of character education and virtue education in Latvia: Insights from school practitioners’ narratives” McGraw Hill izdevniecībā izdotajā grāmatā “Character education in Europe: challenges and opportunities” sadarbība ar koleģiem no Spānijas un Apvienotās Karalistes. No 26. līdz 28. jūnijam tika arī prezentēts pētījuma ziņojums “A longitudinal study on the development of basic education pupils’ moral character in Latvia” Eiropas tikumiskā rakstura asociācijas ikgadējā konferencē Romā.

Jūnijā turpinājās regulāra komunikācija ar skolotājiem, kas piedalījās projektā. Maija mēnesī tika saņemtas vairāk par 1000 skolēnu anketas, kas piedalījās longitudinālā pētījuma 3. mērījumā, un tika nosūtītas 264 informatīvas vēstules skolotājiem, kas strādāja projektā dažādās aktivitātēs.

Projekta komanda uzstājās vairākās zinātniskajās konferencēs

Maija sākumā tika iesniegti projekti “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” LU un BA zinātnieku (profesoru) grantu konkursam un “Ģimenes vērtībās balstīta tikumiskā dzimumaudzināšana veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” LU un BA pētniecības un attīstības grantu konkursam.

Maija 2. nedēļā turpinājās longitudinālā pētījuma 3. mērījuma datu vākšana visā Latvijā. Turklāt, 10. maijā M. Fernandess un S. Surikova uzstājās REEP 2024 konferencē ar referātu “A Longitudinal Study on the Development of Moral Character in Early Adolescents: Intermediate Results”, bet 22. maijā tika arī prezentēts pētījuma komandas referāts “Teachers’ motivations, beliefs, and expectations regarding moral education in upper secondary education” Rēzeknes tehnoloģijas akadēmijas konferencē. Referāti tika publicēti abu konferenču rakstu krājumos.

Maijā arī tika pieņemti publicēšanai ar I Ķesteri un M. Depaepi sagatavotais raksts “The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982” 1. kvartiles žurnālā Encounters in Theory and History of Education un pētnieku komandas raksts “Dynamics of primary school pupils’ beliefs about the development of their moral character” LU konferences rakstu krājumā.

18.maijā projekta eksperte B. Balandīna un projekta vadītājs M. Fernandess Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā vadīja nodarbību par draudzību un piedalījās tikumiskās audzināšanas programmas “e-TAP” atklāšanas svētkos 2.-3. klases skolēniem, viņu skolotājiem un skolas vadības pārstāvjiem. Tika arī iesniegts publicēšanai žurnālā Cogent Education Apvienotās Karalistes pētnieces K. Akrivou un projekta vadītāja raksts “The ‘Person of moral growth’: A model for moral development based on personalist virtue ethics”, kā arī tika publicēti vairāki ieraksti Facebook lapā par sadarbību ar Ziepniekkalna skolu un uzstāšanos konferencēs.

Publicēta intervija ar projekta vadītāju žurnālā Zinātnes Vēstnesī

Otrajā aprīlī tika publicēta intervija “Ģimenē audzina dzīvojot kopā, mīlot vienam otru” ar projekta vadītāju M. Fernandesu žurnālā Zinātnes Vēstnesī. Mēneša sākumā tika nosūtītas vairāk par 260 vēstules projektā skolotājiem ar informāciju par pēdējiem notikumiem un nākotnes plāniem. 4. aprīlī notika komandējums uz Viesītes vidusskolu, kur projekta vadītājs M. Fernandess satikās ar 35 vecākiem un 15 skolotājiem, vadot viņiem lekciju par tikumisko audzināšanu un projekta aktivitātēm. 16. aprīlī tika publicēts raksts Aizkraukle avīzē ‘Staburags’, kurā tika prezentētas projekta pamatnostādnes un padarītais darbs. 18. aprīlī Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā doktorants R. Vējiņš un projekta vadītājs uzstājās ar prezentāciju ‘Brīvs un principiāls” 7.-8. klases skolēniem. Vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas pilotēšana skolās, kas sākas 15.01.2024 un ilga līdz 30.04.2024, veiksmīgi norisinājās: tajā piedalījās 107 skolotāji un tika saņemtas 364 skolotāju atgriezeniskās saites anketas par vadītajām nodarbībām.

Iesniegts ievērojams Erasmus+ projekts

Marta sākumā projekta vadītājs M. Fernandess sadarbībā ar Igaunijas Tartu universitāti, Spānijas Navarras universitāti un profesionālās izglītības centru “Xabec” un Latvijas RIIMC un Rīgas katoļu ģimnāziju iesniedza Erasmus+ un European Solidarity Corps projekta pieteikumu “Making inclusive values attractive in secondary education – INCLUDO”. Projekta vadītājam, pētniekam M. Fernandesam un ekspertam A. Mūrniekam bija iespēja piedalīties divās intervijās Latvijas Kristīgajā radio raidījumā “Šī laika bērni”. Intervijai bija divas daļas, pirmā daļa norisinājās 2024. gada 18. martā, bet turpinājums bija 2024. gada 22. martā. Notika arī viesošanās Aizkraukles novada vidusskolā, kur ar pētījuma rezultātiem iepazīstināja četras 7.klases. Projekta pētniece un klases audzinātāja G. Elksne aktīvi iepazīstināja LU studentus ar projektā paveikto LU filiālēs – Tukuma filiālē – 18 studentiem un Cēsu filiālē – 43 studentiem. Šajā mēnesī tika arī publicēts M. Fernandesa un L. Seņkānes-Sostes raksts “What is quality leadership in higher education? A case study of a Latvian institution” spāņu žurnālā “Revista Derechos Humanos y Educación”.