Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Sagatavo programmas ‘e-TAP’ drukas versiju un turpinās izplatīšanas aktivitātes

Šajā mēnesī tika sagatavota programmas ‘e-TAP’ drukas versija un notiek sagatavošana to aizsūtīšanai aktīvākajām skolām. Materiāls sastāvs no četrām 250 lpp. biezām grāmatiņām – viena katrai vecumposmam, kurās iekļauti metodiskie norādījumi skolotājiem un visi nodarbību plāni, kā arī prezentāciju un atbalsta materiālu izdrukas.  

Šajā mēnesī publicēti divi zinātniski raksti par projekta rezultātiem: Fernández González, M. J., Balandīna, B., & Kovaļevska, L.  Virtue education programme e-TAP: innovativeness and thematic fit in the context of preschool and primary education in Latvia In: L. Daniela (2021), Human, technologies and quality of education – 2021. Proceedings of scientific papers pp. 530-544 (https://doi.org/10.22364/htqe.2021.41) un Akrivou, K., & Fernández González, M. J.  Beyond personalist virtue ethics: transcendental anthropology and its implications for interpersonal communication Frontiers in Communication vol. 6, pp. 1-12 (https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.712501)  

Notikušas arī trīs uzstāšanās ar referātiem: “Moral education online: Teachers’ Voices During the Transfer and Implementation of a Character Education Curriculum” biedrības “Association for Character education (ACE)” gadskārtējā konferencē Ameršemā (Anglijā) (https://character-education.org.uk/conference/); “Fit and feasibility study of a virtue education curriculum for 5 to 15 years-old students in Latvia” biedŗibas “Association for Moral Education” 47.  gadskārtējā konferencē (https://whova.com/portal/webapp/acoam_202110/Agenda/2007510); un “Brīvs un principiāls – 21. gadsimta jauniešu vērtības zinātniskā skatījumā” Valsts izglītības attīstības aģentūras organizētajā konferencē “Jaunatnes forums – “Zinātne mums apkārt 360o” (Tiešsaistes ieraksts (2:47:40 – 3:02:00): https://www.youtube.com/watch?v=X7oZd2L8CFo)

Notikusi arī programmas prezentācija Jēkabpils 2. vidusskolā, kurā piedalījās vairāk par 40 skolotāju.

Turpinās pilnveidotās programmas ‘e-TAP’ izplatīšana izglītības iestādēs un konferencēs

Noslēdzoties tikumiskās audzināšanas programmas ‘e-TAP’ pilnveides posms, projekta darbinieki aktīvi darbojās ar programmas prezentāciju izglītības iestādēs, satiekoties ar vairāk par 250 pedagogu. Pagājušajā mēnesī prezentācijas notikušas klātienē Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā, Varakļānu bērnudārzā “Sprīdītis”, Aglonas vidusskolā un L. Rancānes Makašānu Amatu vidusskolā. Šajā mēnesī prezentācijas bija tiešsaistē Aizkraukles novada vidusskolā, Vaivaru pamatskolā, Mārupes Valsts Ģimnāzijā, Mārupes pamatskolā un  Rēzeknes bērnudārzā “Varavīksne”.

22. oktobrī sadarbībā ar kolēģiem no Anglijas referāts “Transcendental anthropology, a proposal for complementing personalist virtue ethics. Implications for professional ethics in communication” tika prezentēts starptautiskajā konferencē “The 28th annual International Vincentian Business Ethics Conference”, ko organizēja Čikāgas DePaul Universitāte (sk. https://www.ivbec.com/). Savukārt, 26. oktobrī referāts “Tikumiskā audzināšana skolā: «e-TAP» programmas skolotāju veiksmes stāsts COVID-19 apstākļos” tika prezentēts Latvijas Zinātnes padomes rīkotajā konferencē “Izglītība, veselība, tiesiskums, iekļaušana, drošība  –  dzīves kvalitāte un labklājība ikvienam?”.

Projekta rezultāti prezentēti divās zinātniskās konferencēs Latvijā un ārzemēs

Šajā mēnesī projekta rezultāti popularizēti divas konferencēs: Viena virtuālā uzstāšanās ar referātu “Fit and Feasibility Trial of an Online Curriculum for Virtue Education for 5 to 15 Years-Old Students in Latvia: National and International Perspectives” notikusi ECER 2021 starptautiskās konferences “Education and civil society” ietvaros (Dženovā, tiešsaistē), un tās kopsavilkums pieejams šeit: https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/26/contribution/51256/  .
Otrais pasākums bijis projekta vadītāja uzstāšanās ar referātu “Pētījums par tikumisko audzināšanu: skolotāju veiksmes stāsts Covid-19 apstākļos” 24. septembrī Latvijas universitātes Jauno tehnoloģiju & inovāciju zināšanu dienas 2021 “Zināšanu agorā”. Atskaite par šo uzstāšanos pieejama šeit: https://www.lu.lv/par-mums/lu-mediji/zinas/zina/t/68705/, un saite uz video – seit: https://www.youtube.com/watch?v=ElDLp4FNZQU

Programmas pilnveide pirms izplatīšanas iet uz beigām

Vasarā projekta darbinieki aktīvi strādāja, lai pēc iespējas labāk integrētu saņemtos skolotāju ieteikumus programmas ‘e-TAP’ jaunajā variantā. Tiek pārstrādāti visi 118 nodarbību plāni, prezentācijas un atbalsta materiāli.

Pateicoties projekta praktikantei Patrīcijai Marijai Keišai, projekta tematika popularizēšanas nolūkos projekta vadītājs piedalījās 21. augustā pasākumā “Sokrātiska saruna – Kā mācīt cieņu?” sarunu festivālā “LAMPA” Cesīs. šajā saitē var apskatīties šo sarunu un vairāk uzzināt par šo notikumu: https://festivalslampa.lv/lv/programma/pasakumi/1681   

Turpinās programmas ‘e-TAP’ pilnveide un popularizācija

Jūlija sākumā notikusi fokusa grupa diskusija ar 10 pārstāvjiem no galvenajām politikas veidošanas institūcijām (Izglītības ministrija, Izglītības kvalitātes valsts dienests, Valsts izglītības satura centrs, Skola2030 projekts). Vairāk par šo tikšanos var lasīt šeit (angliski): https://www.lu.lv/en/about-us/ul-media/news/single/t/67564/

12. jūlija notikusi arī projekta vadītāja virtuāla uzstāšanās ar referātu “After MacIntyre: towards a personalist virtue ethic proposal to business and leadership” starptautiskajā konferencē “21st International Symposium on Ethics, Business and Society “The Future of Work. Promoting Dignity and Human Flourishing”, ko organizēja IESE Business school (IESE Business School). Vairāk par šo pasākum u skatīties šeit: https://www.iese.edu/faculty-research/21-international-symposium-ethics-business-society/  

Notikušas fokusa grupas diskusijas ar skolotājiem par pilotēšanas rezultātiem

Tikumiskās audzināšanas programmas ‘e-TAP’ aprobācijā no februāra līdz aprīlim brīvprātīgi piedalījās 261 skolotājs no 96 izglītības iestādēm visos Latvijas reģionos. 78 no viņiem strādā pirmsskolā, 60 – 1.–3. klasē, 75 – 4. –6. klasē un 63 – 7.–9. klasē. Kopā tika saņemtas 1035 anketas: 359 par pirmsskolas metodiskajiem atbalsta materiāliem, 287 par 1.–3. klasi, 371 par 4.–6 klasi un 288 par 7.–9. klasi. Projekta sākotnējie rezultāti tika apspriesti ar dalībniekiem jūnija sākumā četrās fokusa grupu diskusijās pa vecumposmiem, kurās piedalījās kopā 14 skolotāji un 9 projekta darbinieki. Vairāk par šo projekta pirmo posmu šeit: https://www.lu.lv/par-mums/lu-mediji/zinas/zina/t/66572/

Iepazīstina zinātnisko kopienu ar projekta pirmajiem rezultātiem

Šajā mēnesī izdots konferenču rakstu krājums, kurā iekļauts projekta darbinieku sagatavots raksts: “Fernández González, M. J., Elksne, G., & Sidorova, A. ‘e-TAP’ curriculum for virtue education: a fit analysis to the ‘Skola-2030’ curriculum.  Proceedings of the International Scientific Conference “Society. Integration. Education” Volume II, May 28th – 29th, 2021 (pp. 214-223). https://doi.org/10.17770/sie2021vol2.6171. Tiešsaistes kopsavilkum,s pieejams šeit: http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/6171    

Trīs raksta autori virtuāli uzstājās arī ar referātu 28 maijā Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā rīkotajā starptautiskajā zinātniskajā konferencē “Sabiedrība. Integrācija. Izglītība”

Veiksmīgā programmas pilotēšana iet uz beigām

Kad vēl pilotēšana nav pilnībā noslēgusies, tika jau saņemtas pāri par 900 atgriezeniskās saites anketas par nodarbību plāniem un vairāk par 300 anketas par tēmām un programmu kopumā. NĀkamis solis būs šo bagātīgo materiālu analīze, lai papildinātu ‘e-TAP’ programmu.

Abas Dr. Andreja Mūrnieka lekcijas par eksistenciālajiem jautājumiem un kultūras problemātiku tika plaši apmeklētas, kopā piedaloties ap 60 skolotājiem un projekta darbiniekiem un brīvprātīgiem.

Projekta popularizēšanai šodien pat paredzēta projekta vadītāja virtuālā uzstāšanās ar poster “Tikumiskās audzināšanas programma ‘e-TAP” Latvijas universitātes organizētajā pasākumā “Zinātnieku Nakts 2021”. Posteru var apskatīties šeit: https://www.zinatniekunakts2021.lv/posters/manuels-fernandezs-e-tap-digitalas-macibu-programmas-piemerotibas-un-istenojamibas-izpete-jauniesu-tikumiskajai-audzinasanai-latvijas-izglitibas-iestades-no-5-lidz-15-gadu-vecuma

Vakar notikusi arī radio intervija ar projekta vadītāju LR1 raidījumā “Globālais Latvietis”, kurā tika skata arī projekta tematika. https://www.lsm.lv/raksts/dzive–stils/cilvekstasti/ka-hondurasiete-un-spanis-kluva-par-dalu-no-latvijas.a399659/

Turpinās ‘e-TAP’ pilotēšana un atbalsts skolotājiem

20. martā notikusi projekta vadītāja virtuālā uzstāšanās ar referātu “Tikumiskās audzināšanas aktualitāte izglītībā. Tikumiskās audzināšanas programma” Rīgas Augstākais reliģijas zinātņu institūta rīkotajā konferencē “Garīgais impulss 9”. Informācija par pilno pasākumu pieejama šeit: https://katolis.lv/notikumi/vebinars-katehetiem-un-skolotajiem-garigais-impulss-9/  

LU lektors Dr. Andrejs Mūrnieks, kas iesaistīts e-TAP projektā, piedāvā divas tiešsaistes lekcijas šajos datumos pamatskolas (5. – 9. klašu) skolotājiem : Otrdien 30. martā plkst. 15.30 – 17.00: “Kas ir eksistenciālie jautājumi? Kas programmē cilvēka uzvedību?”, un trešdien 14. aprīlī plkst. 15.30 – 17.00: “Eiropas kultūra saknes”. Pieteikšanās – manuels.fernandezs@lu.lv

Marta mēnesī tika iesaistītas uz laiku divas jaunas maģistratūras studentes (Estere un Patrīcija) kā brīvprātīgas praktikantes.

Programmas ‘e-TAP’ pilotēšana sākās ar sparu

Pilotēšana uzsākusies 1. februārī straujiem tempiem. Katram skolotājam aizsūtīta personīga vēstule no viņam piešķirtā mentora ar pilotēšanas norādījumiem un materiāliem. Katru dienu tika saņemtas starp 10 un 15 atgriezeniskās saites anketas, ko skolotāji aizpilda pēc katra nodarbības plāna izmēģināšanas. Tas skaits ir ļoti augsts, ņemot vērā apstākļus, kuros skolotājiem jāstrādā šobrīd COVID ierobežojumu dēļ.

Skolotāju atbalstīšanai projekta ietvaros 2. un 3. februārī notikušas divas ievada lekcijas par tikumisko audzināšanu, kurās piedalījās kopā apmērām 230 skolotāji. Lekcijas ieraksts un lekciju materiāli (prezentācija u.c.) pieejami šeit: https://drive.google.com/drive/folders/1lZSKJxRH0HiW_xAUzrA13PenW3InvIf1

Februāra vidu notikusi arī maģistrantu Lindas Kovaļevskas un Betātes Balandīnas un projekta vadītāja Manuela Fernandeza virtuāla uzstāšanās ar referātu “Virtue education programme “e-TAP”: fit and innovativeness in the context of preschool and primary school education in Latvia” Latvijas universitātes 79. starptautiski zinātniskās konferences sekcijā « Traditions and innovations in preschool and primary education work ». Saite uz pasākumu pieejama šeit (https://www.ppmf.lu.lv/petnieciba/konferences/lu-konferences/lu-78-starptautiska-zinatniska-konference/sekcija-augstskolas-pedagogija-jauni-izaicinajumi-studiju-procesa-1-4/ , bet tiešsaistes kopsavilkums apskatāms šeit: https://www.apgads.lu.lv/izdevumi/htqe-2021/41/