Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai” aktīvi prezentēts akadēmiskajā vidē

Šajos pēdējos mēnešos projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai” tika prezentēts vairākās reizēs akadēmiskajā un skolas izglītības vidē. 30. janvārī LU 83. starptautiski zinātniskajā konferencē tika prezentēts referāts “A conceptual study on the role of friendship and moral growth for enhancing social equality at school”, uz kura pamatā paredzēts iesniegt zinātnisku rakstu konferences rakstu krājumam līdz aprīļa beigām.

Projekta vadītājs sadarbība ar ārzemju kolēģiem pieteica simpozija “The caring person: Interpersonal friendships as a basis for mutual care” organizēšanu ievērojamā Association of Moral Education konferencē, kas notiks Tamperē augusta sākumā. Pieteikums tika apstiprināts. Kopā ar profesori Kleio Akrivou (Anglijas), projekta vadītājs simpozijā prezentēs referātu “The roots of friendship love and care: perspective from personalist virtue ethics and transcendental anthropology”. Slovākijas profesors Andrejs Rajský prezentēs savu darbu “The link between ethiké philía and politiké philía – a reinterpretation of the development of friendship between interpersonality and sociality”. Savukārt Spānijas profesori Josu Ahedo un Miguel Ángel Rumayor uzstāsies ar referātu “Developing the virtue of friendship in interpersonal relationships in the family”.


Ģimenes pratības un dzimumaudzināšanas projekta eksperti dalās ar atziņām starptautiskās konferencēs

2025. gada 11. februārī profesore Irina Maslo iepazīstināja 9th World Conference on Qualitative Research dalībniekus ar gūtajām atziņām no kvalitatīvās interviju analīzes par jauniešu tikumisko izaugsmi, apvienojot mākslīgā intelekta un kvalitatīvo datu analīzes programmatūras iespējas. Ir publicēts pētījuma kopsavilkums “Using artificial intelligence for qualitative analysis of adolescents’ interviews about moral growth” konferences kopsavilkumu krājumā. Šī pētījuma rezultātā tika izstrādāts mākslīgā intelekta un datorprogrammas iespēju kombinēts modelis, kuru plānots izmantot ģimenes veidošanas pratības izpētei tikumiskās dzimumaudzināšanas jomā. 

2025. gada 13. februārī Andrejs Mūrnieks kopā ar Irinu Maslo un Manuelu Fernandesu uzstājās LU 83. konferences sekcijā “Perspectives of Cultural Heritage in Educational Sciences” ar referātu “Dzimumaudzināšana un ģimenes veidošanas pratības perspektīvas Latvijas Republikas normatīvajos dokumentos izglītības jomā”. Sīkāka informācija par šo uzstāšanos ir atrodama šajā ziņā “Pirmie pētījuma rezultāti par ģimenes veidošanas vērtībām un dzimumaudzināšanu prezentēti LU 83. konferencē”.

21. februārī Manuels Fernandess uzstājās Latvijas Universitātes 83. starptautiskās zinātniskās konferences sekcijā “Skolotāja profesionalitāte un izglītība nākotnei” ar referātu “A needs analysis instrument for supporting teachers to implement virtue-based sexuality education for family formation literacy in Latvia”. Referātā tika izcelti zinātniskie problēmjautājumi, piemēram, uzticamu zinātnisko pētījumu trūkums par ģimenes veidošanas vērtībās balstītu dzimumaudzināšanu, esošo dzimumaudzināšanas materiālu zinātniskā izvērtējuma nepietiekamība un informētības par alternatīvām starptautiskajām pieejām trūkums. Tika apspriesta pētniecības instrumenta (aptaujas anketas) zinātniskā konceptualizācija un saturs, kā arī pētījuma nozīmīgums un iespējamie rezultāti. Tika diskutēts par pētījuma aktualitāti un tā saistību ar Latvijas likumdošanu par tikumisko audzināšanu. Kopsavilkums ar atsauci uz projektu tika publicēts konferences vietnē 31. janvārī https://conferences.lu.lv/event/601/contributions/3364/.

LZP projekta izskaņā publicēts zinātnisks raksts 1. kvartiles žurnālā

Decembrī tika publicēts raksts Fernández González, M. J., Ķestere, I, & Depaepe, M. (2024). The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982 žurnālā Encounters in Theory and History of Education, kas indeksēts 1. kvartilē Web of Science. Tika arī publicēta projekta datu kopa LU repozitorijā.

Decembrī turpinājās arī noslēguma konferences un projekta rezultātu aktīva izplatīšana nacionālajā presē (piemēram, avizē ogrenet.lv un NVO ‘Par ģimeni” mājas lapā).

Tikumiskās dzimumaudzināšanas projekta rezultātus prezentēs vairākās konferencēs

https://www.arete.lu.lv/par-projektu/jaunumi/zina/t/101670/

Projekta pirmie rezultāti tiks prezentēti trīs nozīmīgās starptautiskās konferencēs. Latvijas normatīvo aktu un vēsturisko dokumentu izpētes rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 13. februārī Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes organizētajā konferencē “The 83rd International Scientific Conference 2025” Rīgā, Latvijā. Starptautisko dokumentu un pētījumu analīzes rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 9.–12. septembrī ECER 2025 konferencē “Charting the way forward: Education, research, potentials and perspectives” Belgradā, Serbijā. Savukārt, Latvijas pedagoģisko materiālu un citu informatīvi izglītojošo materiālu izvērtēšanas rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 24.–26. jūnijā ECVA 2025  konferencē “What makes a life of flourishing? Character – Life skills – Competencies” Vīnē, Austrijā

Ar iedvesmojošu konferenci “Tikumi izaugsmei” noslēdzas LZP projekts

Ar vērienīgu un iedvesmojošu konferenci “Tikumi izaugsmei”, kas norisinājās 22. novembrī Latvijas Universitātes Zinātņu mājā, noslēdzās LZP projekts “Digitālas mācību programmas efektivitātes izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai Latvijas izglītības iestādēs”. Informācija par konference (t.sk. tiešraides ieraksts pieejamā projekta vietnē). Konferencē piedalījās Latvijas Zinātnes padomes direktore, UNESCO ģenerālsekretāre Latvijā, Saeimas deputāts, LU IPZF dekāni un aptuveni 100 skolotāji un skolas vadītāji.

Piešķirts grants jaunajam pētījumam

Piešķirts grants pētījumam vērtībās balstītas ģimenes pratības un dzimumattiecību izglītības veicināšanai skolā.

Šajā saitē varat vairāk uzzināt par projektu: https://www.arete.lu.lv/par-projektu/jaunumi/zina/t/100095/

Oktobrī projekts prezentēts starptautiskā konference un raksts publicēts ievērojamā žurnālā

24. oktobri notika AME 50. starptautiskajā konference “Between Is and Ought: Meaningful Engagement in a Morally Complex World” Ņujorkā, kurā projekta vadītājs uzstājās ar referātu “Effectiveness research of a Virtue Education Curriculum (Grades 1-9): A Longitudinal Study”. Konference deva iespēju stiprināt zinātnisko tīklošanu. Tika nostiprināti esošie kontakti un dibināti jauni kontakti ar kolēģiem no Singapūras izglītības ministrijas, Taivānas Ting-Hua Valsts universitātes, ASV Gordon College, Gevirtz Graduate School of Education University of California, Santa Barbara u.c. Uzstāšanās kopsavilkums tika publicēts konferences vietnē

25. oktobrī tika publicēts raksts Fernández González, M. J., & Akrivou, K.  (2024). The ‘person of moral growth’: A model of moral development based on personalist virtue ethics ievērojamā žurnālā Cogent education.

Novadīts seminārs Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola”

13. septembrī notika seminārs Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” 20 skolotājiem par projekta saturu.
Tika arī publicētas ziņas Facebookā un projekta mājas lapā  par projekta noslēguma konferenci, kas notiks 22. novembrī.

Jaunā projektā tiks pētīta saistība starp draudzību un jauniešu tikumisko izaugsmi

Izglītības zinātņu un psiholoģijas Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošais pētnieks Manuels Hoakins Fernandess-Gonsaless ir viens no trīspadsmit Latvijas Universitātes un Banku augstskolas Zinātnieku (profesoru) grantu saņēmējiem. Līdz 2026. gada februārim viņš pētīs saistību starp draudzību un jauniešu tikumisko izaugsmi, kas ir viņa pētniecības lauks jau vairāk par 7 gadiem.

Ar šo projektu tiek turpināts iesākto – veicināt jauniešu domāšanas paradigmas maiņu no hedonisma un individuālisma uz autentisku draudzību, kuras pamatā ir augsti un krietni ideāli (vispārcilvēciskās morālās vērtības) un prasme brīvi un principiāli tās īstenos dzīvē (tikumi). Projekts balstās uz atziņas, ka jauniešu morālās attīstības mērķis ir kļūt par cik vien iespējams labu draugu saviem draugiem. Šis projekts ir nepieciešams, tāpēc ka dziļa draudzība ir nepieciešama laimīgai dzīvei, bet tā nav pietiekami izpētīta

Granta projektu “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai”: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028 finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).

Apstiprināti vēl divi pētnieciskie projekti, kas tika izstrādāti LZP projekta ietvaros

Augustā tika apstiprināti vēl divi projekti, kas tika izstrādāti LZP projekta ietvaros, un ko finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007): zinātnieka Granta projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai”: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028 , un pētniecības un attīstības granta projekts “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” nr. LU-BA-PA-2024/1-0011