Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Prezentē pētījumu par tikumos balstītu dzimumaudzināšanu starptautiskajā konferencē Romā

Projekta vadītājs 15.–18. septembrī piedalījās 9. starptautiskajā konferencē “Human Flourishing, Psychological Well-being, and Virtue” Romā, uzstājoties ar referātu par tikumos balstītu dzimumaudzināšanu Latvijā. Pētījumā ar 1198 dalībniekiem atbalstīta holistiska un tikumos balstīta pieeja, kā arī vecāku–skolu sadarbība. Rezultāti tiks izmantoti politikas ieteikumos un jaunā mācību programmas izstrādē.

Vairāk informācijas šeit!

Iesniegts raksts par dziļas draudzības un tikumiskās izaugsmes mijiedarbību

📘 Iesniegts!
Ar prieku dalos, ka mans jaunākais zinātniskais raksts “The interplay between deep friendship and moral development: A conceptual study” ir iesniegts publicēšanai Latvijas Universitātes starptautiskajā konferenču krājumā “Human, Technologies and Quality of Education – 2025”.

Šajā pētījumā analizēju dziļas draudzības un morālās attīstības savstarpējo saistību, balstoties uz Aristoteļa, C.S. Luisa un A. Makintaira darbiem, kā arī uz mūsdienu filozofu Kristjánsson, Polo un Rajský teorijām. Draudzība — kā dāvana un kā tikumu skola — tiek apskatīta kā būtiska sastāvdaļa ceļā uz tikumisku un piepildītu dzīvi.

🧠 Šis pētījums ir solis uz priekšu morālās izglītības teorijā un saskan ar Latvijas izglītības un attīstības prioritātēm.

Paldies visiem kolēģiem un iedvesmotājiem, kas atbalstīja šo darbu! 🙏

Granta projektu “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” (nr. Nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028) finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).

Tiek noskaidrota dzimumaudzināšanas izglītojošo materiālu atbilstība ģimenes veidošanas vertībām Latvijā

2024. gada nogalē projekta “Ģimenes veidošanas vērtībās balstīta tikumiskās dzimumaudzināšanas veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” ietvaros tika uzsākts pētījums par Latvijā pieejamo dzimumaudzināšanas mācību un informatīvi izglītojošo materiālu vērtību orientāciju. Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kuri latviešu valodā pieejamie materiāli bērniem un jauniešiem atbilst projekta konceptuālajam ietvaram un veicina vērtībās balstītu, holistisku pieeju dzimumaudzināšanā.

Četru pētnieku vadībā pētījums norisinājās līdz 2025. gada jūnijam, ietverot materiālu atlasi, satura analīzi un datu apstrādi. Tā ietvaros tika apzināti 84 Latvijā pieejami mācību un informatīvi izglītojošie materiāli, kas izdoti laika posmā no 2001. līdz 2024. gadam. Tie ietvēra dažādus resursus – mācību programmu paraugus, grāmatas, mācību stundu videoierakstus, rokasgrāmatas un izdales materiālus bioloģijā, dabaszinībās, sociālajās zinībās u.c., kā arī citus informatīvi izglītojošus materiālus, ko piedāvā valsts institūcijas, nevalstiskās organizācijas un izglītības portāli.

Padziļinātai satura analīzei tika atlasīti 72 aktuālākie materiāli, kuri tika izvērtēti pēc īpaši šim projektam izstrādāta analīzes šablona. Tas balstīts uz sešiem būtiskiem blokiem: (1) attiecības un ģimenes veidošanas vērtības; (2) bioloģija, dzīvība un fiziskā veselība; (3) psiholoģiskie un emocionālie aspekti; (4) dzimumdzīves (uzvedības) aspekti; (5) sociālais aspekts; (6) ētiskais aspekts. Pētījuma rezultāti atklāja, ka lielākajai daļai izvērtēto materiālu atbilstība projekta vērtību pieejai bija zema (53%) vai vidēja (36%). Tikai 8 materiāli (11%) sasniedza vidēji augstu atbilstības līmeni, savukārt neviens no materiāliem netika novērtēts kā ar augstu atbilstību.

Papildu novērojumi:

  • informatīvi izglītojošie materiāli kopumā bija atbilstošāki nekā mācību materiāli;
  • materiāli ar kombinētu formātu (teksts un video) tika novērtēti augstāk nekā vienformāta materiāli (tikai teksts vai tikai video);
  • materiālu sadalījums pēc mērķauditorijas un izdošanas gada būtiski neietekmēja atbilstības novērtējumu – statistiski nozīmīgas atšķirības netika konstatētas.

Pētījuma secinājumi liecina, ka pašreizējā mācību un informatīvi izglītojošo materiālu bāze Latvijā tikai daļēji atbilst projektā definētajai vērtību orientētajai pieejai. Lai nodrošinātu jēgpilnu un sabalansētu tikumisko dzimumaudzināšanu, nepieciešama gan esošo materiālu kritiska izvērtēšana, gan mērķtiecīga jaunu, uz vērtībām balstītu mācību resursu izstrāde. Pētījuma rezultāti un secinājumi apkopoti ziņojumā “Pētījums par Latvijā pieejamo mācību un informatīvi izglītojošo materiālu vērtību orientācijas atbilstību projekta “Ģimenes veidošanas vērtībās balstīta tikumiskās dzimumaudzināšanas veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” konceptuālajai pieejai”.

Tiek apspriesta draudzības teorijas pielietojamība izglītībā sadarbībā ar CREA pētniekiem no Spānijas

Lai apspriestu draudzības teorijas pamatnostādņu pārnesi izglītībai projekta vadītājs devās komandējumā uz Ovjedo (Spānija) no 04.-10.04.2025. Notika tikšanās ar Ovjedo Universitātes zinātnieci no tīkla “Community of Research on Excellence for All – CREA”, kas ievieš projektu tajā reģionā, ar kuru kopā tika apmeklētas trīs skolas un tajās veiktās aktivitātes:

1) Ovjedo IES (Instituto de educación secundaria) “Alfonso II”: tika apmeklētas piecas “Interaktīvās Grupas” (Bioloģija (1), Ekonomika (2), Ķīmija (2)), divas “Dialoģiskās Tērzēšanas” (Dialogic gatherings) 12. klasē un 9. klasē, kā arī notika divas tikšanās ar skolas vadību par projekta ieguvumiem, sarunas ar brīvprātīgajiem (5), skolotājiem (4) un skolēniem (4 grupās);

2) Ventanielles (IES Pérez de Ayala): tika apmeklēta viena “Uzraudzīta Bibliotēka” (Tutored library) un notika tikšanās ar brīvprātīgiem;

un 3) Avilēs (C.P. (Colegio Público) Virgen de las Mareas): tika apmeklēta viena dialoģiskā terzēšana ar 3. klases skolēniem un bija tikšanās ar centra vadītāju un skolotājiem par ieviešanas izaicinājumiem un iegūtajiem rezultātiem.

Komandējuma laikā tika iegūta jaunākā zinātniskā literatūra un klases audzināšanas rokas grāmata, ko izmanto mācību priekšmetā “Audzināšanas jautājumi”.

Granta projektu “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” (nr. Nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028) finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).

Aicinām piedalīties aptaujā par ģimenes vērtībām un dzimumaudzināšanu!

Aicinām vecākus, skolas pedagogus un topošos skolotājus piedalīties Latvijas Universitātes pētījumā par ģimenes veidošanas vērtībās balstītu tikumisko dzimumaudzināšanu.

Pētījums par šo svarīgo tēmu tiek veikts EU-Next generation projekta ietvaros, izpētot izpratni par ģimenes veidošanas vērtībām, kā arī vajadzības un labās prakses piemērus, lai sekmētu Latvijā tikumos balstītu dzimumaudzināšanu.

Sniegtās atbildes būs liels ieguldījums situācijas novērtēšanā. Aptaujas anketa ir anonīma, tajā sniegtās atbildes tiks izmantotas tikai apkopotā veidā, ievērojot Vispārīgo datu aizsardzības regulu, un tikai šī pētījuma ietvaros.

Saite uz anketu (lūgums aizpildīt līdz maija beigām): https://www.dooblocawi.com/client/Survey.aspx?Ticket=VZSOIZ1D

Iepriekš pateicamies par Jūsu iesaistīšanos!

Granta projektu “Ģimenes veidošanas vērtībās balstīta tikumiskās dzimumaudzināšanas veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” nr. LU-BA-PA-2024/1-0011 finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).

Projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai” aktīvi prezentēts akadēmiskajā vidē

Šajos pēdējos mēnešos projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai” tika prezentēts vairākās reizēs akadēmiskajā un skolas izglītības vidē. 30. janvārī LU 83. starptautiski zinātniskajā konferencē tika prezentēts referāts “A conceptual study on the role of friendship and moral growth for enhancing social equality at school”, uz kura pamatā paredzēts iesniegt zinātnisku rakstu konferences rakstu krājumam līdz aprīļa beigām.

Projekta vadītājs sadarbība ar ārzemju kolēģiem pieteica simpozija “The caring person: Interpersonal friendships as a basis for mutual care” organizēšanu ievērojamā Association of Moral Education konferencē, kas notiks Tamperē augusta sākumā. Pieteikums tika apstiprināts. Kopā ar profesori Kleio Akrivou (Anglijas), projekta vadītājs simpozijā prezentēs referātu “The roots of friendship love and care: perspective from personalist virtue ethics and transcendental anthropology”. Slovākijas profesors Andrejs Rajský prezentēs savu darbu “The link between ethiké philía and politiké philía – a reinterpretation of the development of friendship between interpersonality and sociality”. Savukārt Spānijas profesori Josu Ahedo un Miguel Ángel Rumayor uzstāsies ar referātu “Developing the virtue of friendship in interpersonal relationships in the family”.


Ģimenes pratības un dzimumaudzināšanas projekta eksperti dalās ar atziņām starptautiskās konferencēs

2025. gada 11. februārī profesore Irina Maslo iepazīstināja 9th World Conference on Qualitative Research dalībniekus ar gūtajām atziņām no kvalitatīvās interviju analīzes par jauniešu tikumisko izaugsmi, apvienojot mākslīgā intelekta un kvalitatīvo datu analīzes programmatūras iespējas. Ir publicēts pētījuma kopsavilkums “Using artificial intelligence for qualitative analysis of adolescents’ interviews about moral growth” konferences kopsavilkumu krājumā. Šī pētījuma rezultātā tika izstrādāts mākslīgā intelekta un datorprogrammas iespēju kombinēts modelis, kuru plānots izmantot ģimenes veidošanas pratības izpētei tikumiskās dzimumaudzināšanas jomā. 

2025. gada 13. februārī Andrejs Mūrnieks kopā ar Irinu Maslo un Manuelu Fernandesu uzstājās LU 83. konferences sekcijā “Perspectives of Cultural Heritage in Educational Sciences” ar referātu “Dzimumaudzināšana un ģimenes veidošanas pratības perspektīvas Latvijas Republikas normatīvajos dokumentos izglītības jomā”. Sīkāka informācija par šo uzstāšanos ir atrodama šajā ziņā “Pirmie pētījuma rezultāti par ģimenes veidošanas vērtībām un dzimumaudzināšanu prezentēti LU 83. konferencē”.

21. februārī Manuels Fernandess uzstājās Latvijas Universitātes 83. starptautiskās zinātniskās konferences sekcijā “Skolotāja profesionalitāte un izglītība nākotnei” ar referātu “A needs analysis instrument for supporting teachers to implement virtue-based sexuality education for family formation literacy in Latvia”. Referātā tika izcelti zinātniskie problēmjautājumi, piemēram, uzticamu zinātnisko pētījumu trūkums par ģimenes veidošanas vērtībās balstītu dzimumaudzināšanu, esošo dzimumaudzināšanas materiālu zinātniskā izvērtējuma nepietiekamība un informētības par alternatīvām starptautiskajām pieejām trūkums. Tika apspriesta pētniecības instrumenta (aptaujas anketas) zinātniskā konceptualizācija un saturs, kā arī pētījuma nozīmīgums un iespējamie rezultāti. Tika diskutēts par pētījuma aktualitāti un tā saistību ar Latvijas likumdošanu par tikumisko audzināšanu. Kopsavilkums ar atsauci uz projektu tika publicēts konferences vietnē 31. janvārī https://conferences.lu.lv/event/601/contributions/3364/.

LZP projekta izskaņā publicēts zinātnisks raksts 1. kvartiles žurnālā

Decembrī tika publicēts raksts Fernández González, M. J., Ķestere, I, & Depaepe, M. (2024). The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982 žurnālā Encounters in Theory and History of Education, kas indeksēts 1. kvartilē Web of Science. Tika arī publicēta projekta datu kopa LU repozitorijā.

Decembrī turpinājās arī noslēguma konferences un projekta rezultātu aktīva izplatīšana nacionālajā presē (piemēram, avizē ogrenet.lv un NVO ‘Par ģimeni” mājas lapā).

Tikumiskās dzimumaudzināšanas projekta rezultātus prezentēs vairākās konferencēs

https://www.arete.lu.lv/par-projektu/jaunumi/zina/t/101670/

Projekta pirmie rezultāti tiks prezentēti trīs nozīmīgās starptautiskās konferencēs. Latvijas normatīvo aktu un vēsturisko dokumentu izpētes rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 13. februārī Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes organizētajā konferencē “The 83rd International Scientific Conference 2025” Rīgā, Latvijā. Starptautisko dokumentu un pētījumu analīzes rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 9.–12. septembrī ECER 2025 konferencē “Charting the way forward: Education, research, potentials and perspectives” Belgradā, Serbijā. Savukārt, Latvijas pedagoģisko materiālu un citu informatīvi izglītojošo materiālu izvērtēšanas rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 24.–26. jūnijā ECVA 2025  konferencē “What makes a life of flourishing? Character – Life skills – Competencies” Vīnē, Austrijā

Ar iedvesmojošu konferenci “Tikumi izaugsmei” noslēdzas LZP projekts

Ar vērienīgu un iedvesmojošu konferenci “Tikumi izaugsmei”, kas norisinājās 22. novembrī Latvijas Universitātes Zinātņu mājā, noslēdzās LZP projekts “Digitālas mācību programmas efektivitātes izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai Latvijas izglītības iestādēs”. Informācija par konference (t.sk. tiešraides ieraksts pieejamā projekta vietnē). Konferencē piedalījās Latvijas Zinātnes padomes direktore, UNESCO ģenerālsekretāre Latvijā, Saeimas deputāts, LU IPZF dekāni un aptuveni 100 skolotāji un skolas vadītāji.