Kāpēc ARETE? Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.
This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.
FUNDING
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385
|
Jūnijā
turpinās vidusskolas programmas izvērtēšana, izmantojot kritiskā drauga sistēmu
starp projekta darbiniekiem. Žurnālā Journal of Moral Education tika
iesniegti pēdējie labojumi rakstam “Comprehension of character education and
virtue education in Latvia: Analysis and synthesis of school actors’ views”,
kas jau tika publicēts un ir pieejams šeit: https://doi.org/10.1080/03057240.2023.2236800
No
28. – 30. jūnijam Madridē norisinājās ´Eiropas rakstura un tikumiskās
audzināšanas´ (ECVA) biedrības zinātniskā konference, kurā M. Fernandezs, kā
galvenais runātājs, uzstājās ar lekciju “Character and virtue education in
Latvia: challenges and opportunitie” un arī ar referātu “Lessons learned over
70 years of transformations of moral education in Latvia”, kā arī piedalījās ECVA
biedrības tikšanās, stiprinot zinātnisko tīklu ar vairākiem zinātniekiem no UK,
Spānijas, Čehijas par iespēju pieteikt kopīgus projektus. Plašāka
informācija par kongresu pieejama šeit!
12. maijā M. Fernandezs
un S. Surikova attālināti uzstājās Latvijas
Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes 16.
starptautiskajā zinātniskajā konferencē “Rural Environment. Education.
Personality – REEP 2023” ar referātu “Early adolescents’ beliefs about the development
of their moral character: The case of Latvia”. Referāts
tika publicēts un ir pieejams šeit!
Maijā
intensīvi tiek strādāts pie datu vākšanas. Kopumā pētījumā piedalījās aptuveni
1500 skolēni no 96 klasēm dažādos Latvijas reģionos (36 8.klases, 33
6. klases un 27 3.klases).
1. un 22.
aprīlī M. Fernandezs un G. Elksne tikās attālināti ar divām bakalaura
līmeņa studentu grupām (31 students), lai turpinātu izvērtēt vidusskolas
programmas iestrādes. Kopumā saņemtas 169 atgriezeniskās saites anketas par
visām 36 nodarbībām, kas iekļautas vidusskolas programmā. 11. aprīlī
projekta mājaslapā tika publicēta ziņa par plānoto programmas efektivitātes
izpētes 2. mērījumu, kurā aicināti piedalīties120 klašu audzinātāji, kas strādā
3.,6. un 8. klasēs. Vairāk lasiet šeit!
Programmas
digitalizācijas jomā, šajā mēnesī arī tika saņemtas 11 atgriezeniskās saites
anketas no pieciem 8. klases skolotājiem, kuri praksē pārbaudīja digitalizētās
prezentācijas, strādājot ar “Classpoint” rīku. Aprīļa beigās (27.04.) projekta
komandas pārstāvji (M. Fernandezs, T. Pīgozne, R. Vējiņš) sadarbībā ar diviem
VR kompānijas “Vividly” pārstāvjiem viesojās Lietuviešu vidusskolā un darbojās ar
11. klases skolēniem. Tikšanās mērķis bija pilotēt projektā izveidoto virtuālās
realitātes pieredzi un diskutēt par morālo dilemmu, kas tajā ir attēlota.
Tikšanās laikā tika savākti dati, kas tiks prezentēti ECER starptautiskajā konferencē
augusta beigās.
1. martā Olaines 1. vidusskolā norisinājās
klātienes tikšanās ar 8 pedagogiem un 47 skolēnu vecākiem no 1.-10. klasei,
kurā par tikumiskās audzināšanas jautājumiem un projekta materiāliem uzstājās projekta
eksperte A. Sidorova.
8. martā M. Fernandezs Ventspils 1. pamatskolā
vadīja klātienes semināru 22 pedagogiem, kuri strādā no 1.-9. klasei, bet pēc
semināra kopā ar 8. klases audzinātāju L. Ozolu vadīja diskusiju ar 23 8. klases
skolēniem par morālo izaugsmi un tikumiskās audzināšanas jautājumiem.
16. martā norisinājās LU 81. Zinātniskā konference, kurā M.
Fernandezs, A. Sidorova un S. Surikova uzstājās attālināti ar referātu par
tikumiskās audzināšanas programmas izveidi vidusskolām “Facilitating
conversation about virtues and values with high school students – insights from
the elaboration process of an innovative programme”. Turklāt, 21. un 22. martā
M. Fernandezs un projekta eksperte G. Elksne klātienē sadarbojās ar 4 LU PPMF
studentu grupām (58 studenti), lai sāktu izvērtēt vidusskolas programmas iestrādes.
Marta beigās biedrībā “Svētā ģimenes māja” M.
Fernandezs un A. Mūrnieks tikās ar 12 biedrības pārstāvjiem, kuri strādā ar
jauniešiem un viņu ģimenēm, lai runātu par tikumiskās audzināšanas programmu,
tās saturu un izstrādātajiem materiāliem. Sīkāka informācija par tikšanos pieejama šeit !
Februārī žurnālā Journal of Moral Education (pirmās klases žurnālā, kas pozicionē sevi kā unikālu starpdisciplināru forumu diskusijām un analīzei par morālo audzināšanu un attīstību visa mūža garumā) publicēšanai tika iesniegts M. Fernandeza, I. Maslo un S. Surikovas raksts par rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratni skolas vidē “Comprehension of character and virtue education: Analysis and synthesis of narratives from school practice”.
Janvāra
sākumā tika publicēts raksts LU mājaslapā par
izstrādāto pētījuma ziņojumu. 5. janvārī Rīta Panorāmā tika demonstrēts sižets par projekta vadītāja M. Fernandeza pētniecības
ceļa uzsākšanu Latvijā un tikumiskās audzināšanas projektu. Tika arī uzturēta komunikācija ar pedagogiem, kas
darbojas projektā. Kopumā izsūtīti vairāk par 120 e-pastiem par projekta
aktualitātēm un turpmāko norisi.
No
19. līdz 21. janvārim Tillbergā Nīderlandē norisinājās zinātniskā konference “Resilience
in the face of adversity: A core textual approach”, kurā
projekta eksperte P. M. Keiša uzstājās ar referātu “A National Fairytale of Suffering and
Forgiveness: Revisiting Pussy’s Watermill through Adult Eyes” par K. Skalbes
pasaku ‘Kaķīša dzirnavas” aktualitāti morālās audzināšanas jomā.
2022. gada decembrī LU zinātnisko rakstu krājumā “Cilvēks,
tehnoloģijas un izglītības kvalitāte, 2022” (Human, technologies and quality
of education – 2022.) publicēts P., M. Keišas un M. Fernandeza
zinātniskais raksts “Teacher’s
role and attitude during Socratic conversations for moral education at high
school “.
Decembra
mēnesī Latvijas sabiedrība tika plaši iepazīstināta ar pētījuma populārzinātnisko
ziņojumu. Sadarbībā ar LU Komunikācijas departamenta pārstāvjiem M. Fernandezs
piedalījās LTV raidījuma “Panorāma” sižeta filmēšanā par jauniešu tikumiskās un
morālās izaugsmes sekmēšanu skolās un sabiedrībā kopumā.
Sižets
pieejams šeit! Projekts ieguvis arī plašu
rezonansi Latvijas izglītības sistēmā. Iegūtie dati no Google analytics
liecina, ka projekta mājaslapu https://www.arete.lu.lv/
2022. gadā aplūkojuši 5600 dažādi
lietotāji un kopumā tā skatīta aptuveni 20000 reizes!!
2022. gada novembrī tika izdots M. Fernandeza un S.
Surikovas sagatavots pētījuma populārzinātniskais ziņojums “Latvijas skolēnu
morālā rakstura attīstīšana: 1. mērījuma rezultāti” (Developing the Latvian
pupils’ moral character: The results of the 1st measurement). Ziņojums pieejams Latvijas
Universitātes e-resursu repozitorijā.
Projekta
komanda turpina rūpīgi strādā pie vidusskolas programmas izveides, fokusējot
katras nodarbības saturu ap galveno ziņu, kuru plānots nodot skolēniem. Tiek
veidota nodarbību plānu struktūra un secīgi sakārtoti līdz šim apkopotie
materiāli.
M.
Fernandezs tika uzaicināts kā viens no
četriem īpašajiem viesiem Latvijas starptautiskajā vadītāju konferencē “GLS Latvija“, kurā uzstājās sakarā ar projekta gaitā veikto pētījumu un dalījās
zināšanās par cieņpilnu attiecību veidošanu, personīgu izaugsmi un uz
morālām vērtībām un tikumiem balstītu līderības stilu. Konference
norisinājās 25.,26. novembrī Rīgā. Sīkāka informācija par “GLS Latvija” norisi
pieejama šeit.
2022. gada oktobrī zinātniskajā žurnālā “Paedagogica
Historica” publicēts projekta galvenā īstenotāja M. Depaepes zinātniskais
raksts “Paedagogica Historica, quo vadis? An epilogue on the ambivalences and
paradoxes of doing educational history”, kurā atrunāti dažādi morālās
izglītības aspekti arī Baltijas valstīs. Raksts ar atsauci uz projektu pieejams šeit.
Viena no projektā
plānotajām aktivitātēm ir eTAP+ programmas 8. klases mācību prezentāciju
digitalizācija, lai pārbaudītu digitālā rīkā “ClassPoint” efektivitāti.
Projekta digitalizācijas komanda pārveidojas 8. klases prezentācijas un
iestrādāja tajās “ClassPoint” digitālo rīku. Attiecīgi šobrīd norisinās darbs
ar 9 prezentācijām, kuras šobrīd tiek digitalizētas un tiek pārveidoti un
papildināti arī nodarbību plāni.
Sagatavotās
prezentācijas plānots izmēģināt kā pilotpētījumu nākamā gada pavasarī.
Projektā uz laiku
tiek iesaistītas 4 Latvijas Universitātes pedagoģijas fakultātes maģistrantūras
studentes, kuras akadēmiskās prakses ietvaros, sadarbojoties ar vidusskolas
programmas komandu, palīdz tās izstrādes un pilnveides procesā.
2022. gada septembrī ievērojamā žurnālā “Journal of Baltic
Studies” (indeksēts SCOPUS un Thomson Reuters Social Sciences Citation Index)
tika publicēts M. Fernandeza un S. Surikovas zinātniskais raksts “The
short-term impact of a character growth intervention during a week-long summer
camp among 10–15-year-old Baltic Sea region boys”. Raksts pieejams šeit!
Starptautiskās konferences ECER+ 2022 “The European
conference on educational research” ietvaros publicēts M. Fernandezs, A.
Sidorovas, R. Vējiņa un T. Pīgoznes zinātniskā raksta kopsavilkums “Conceptualization
of a Virtual Reality Solution for Using Moral Dilemmas in Virtue Education at
Lower Secondary Education Level”.
Pirmajā septembrī A. Sidorova un R. Vējiņš konferencē
uzstājas ar referātu par šo rakstu. Informācija
par referātu un konferences programma pieejama šeit.
12. septembrī M. Fernandezs un P. M. Keiša vadīja 1,5 h
garu klātienes semināru 25 Valmieras Viestura vidusskolas 1.-12. klašu
audzinātājiem. Semināra gaitā tika prezentēts
“e-TAP+” projekts un norisinājās praktiska darbošanās kopā ar pedagogiem, kuras
gaitā tika izteikti viedokļi par
programmas pozitīvajām pusēm, ieguvumiem no tās, kā arī dažādi priekšlikumi
programmas turpmākai pilnveidei un uzlabošanai.
26. septembrī M. Fernandezs un G. Elksne piedalījās Aizkraukles
vidusskolas 5.-6. klašu vecāku sapulcē, kurā viņi vadīja 45 minūšu lekciju 35
skolēnu vecākiem un 6 klašu audzinātājiem. Diskusijas laikā tika izcelta
tikumiskās audzināšanas nepieciešamība un sadarbības nozīmīgums starp visām
iesaistītajām pusēm – skola, skolēni un vecāki.
Šajā
mēnesī eksperimentālās grupas 60 klases uzsāka intervences īstenošanu, klases
audzinātājiem vadot programmas e-TAP+ nodarbības saviem skolēniem.
|
|