Kāpēc ARETE? Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.
This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.
FUNDING
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385
|
2022. gada novembrī tika izdots M. Fernandeza un S.
Surikovas sagatavots pētījuma populārzinātniskais ziņojums “Latvijas skolēnu
morālā rakstura attīstīšana: 1. mērījuma rezultāti” (Developing the Latvian
pupils’ moral character: The results of the 1st measurement). Ziņojums pieejams Latvijas
Universitātes e-resursu repozitorijā.
Projekta
komanda turpina rūpīgi strādā pie vidusskolas programmas izveides, fokusējot
katras nodarbības saturu ap galveno ziņu, kuru plānots nodot skolēniem. Tiek
veidota nodarbību plānu struktūra un secīgi sakārtoti līdz šim apkopotie
materiāli.
M.
Fernandezs tika uzaicināts kā viens no
četriem īpašajiem viesiem Latvijas starptautiskajā vadītāju konferencē “GLS Latvija“, kurā uzstājās sakarā ar projekta gaitā veikto pētījumu un dalījās
zināšanās par cieņpilnu attiecību veidošanu, personīgu izaugsmi un uz
morālām vērtībām un tikumiem balstītu līderības stilu. Konference
norisinājās 25.,26. novembrī Rīgā. Sīkāka informācija par “GLS Latvija” norisi
pieejama šeit.
2022. gada oktobrī zinātniskajā žurnālā “Paedagogica
Historica” publicēts projekta galvenā īstenotāja M. Depaepes zinātniskais
raksts “Paedagogica Historica, quo vadis? An epilogue on the ambivalences and
paradoxes of doing educational history”, kurā atrunāti dažādi morālās
izglītības aspekti arī Baltijas valstīs. Raksts ar atsauci uz projektu pieejams šeit.
Viena no projektā
plānotajām aktivitātēm ir eTAP+ programmas 8. klases mācību prezentāciju
digitalizācija, lai pārbaudītu digitālā rīkā “ClassPoint” efektivitāti.
Projekta digitalizācijas komanda pārveidojas 8. klases prezentācijas un
iestrādāja tajās “ClassPoint” digitālo rīku. Attiecīgi šobrīd norisinās darbs
ar 9 prezentācijām, kuras šobrīd tiek digitalizētas un tiek pārveidoti un
papildināti arī nodarbību plāni.
Sagatavotās
prezentācijas plānots izmēģināt kā pilotpētījumu nākamā gada pavasarī.
Projektā uz laiku
tiek iesaistītas 4 Latvijas Universitātes pedagoģijas fakultātes maģistrantūras
studentes, kuras akadēmiskās prakses ietvaros, sadarbojoties ar vidusskolas
programmas komandu, palīdz tās izstrādes un pilnveides procesā.
2022. gada septembrī ievērojamā žurnālā “Journal of Baltic
Studies” (indeksēts SCOPUS un Thomson Reuters Social Sciences Citation Index)
tika publicēts M. Fernandeza un S. Surikovas zinātniskais raksts “The
short-term impact of a character growth intervention during a week-long summer
camp among 10–15-year-old Baltic Sea region boys”. Raksts pieejams šeit!
Starptautiskās konferences ECER+ 2022 “The European
conference on educational research” ietvaros publicēts M. Fernandezs, A.
Sidorovas, R. Vējiņa un T. Pīgoznes zinātniskā raksta kopsavilkums “Conceptualization
of a Virtual Reality Solution for Using Moral Dilemmas in Virtue Education at
Lower Secondary Education Level”.
Pirmajā septembrī A. Sidorova un R. Vējiņš konferencē
uzstājas ar referātu par šo rakstu. Informācija
par referātu un konferences programma pieejama šeit.
12. septembrī M. Fernandezs un P. M. Keiša vadīja 1,5 h
garu klātienes semināru 25 Valmieras Viestura vidusskolas 1.-12. klašu
audzinātājiem. Semināra gaitā tika prezentēts
“e-TAP+” projekts un norisinājās praktiska darbošanās kopā ar pedagogiem, kuras
gaitā tika izteikti viedokļi par
programmas pozitīvajām pusēm, ieguvumiem no tās, kā arī dažādi priekšlikumi
programmas turpmākai pilnveidei un uzlabošanai.
26. septembrī M. Fernandezs un G. Elksne piedalījās Aizkraukles
vidusskolas 5.-6. klašu vecāku sapulcē, kurā viņi vadīja 45 minūšu lekciju 35
skolēnu vecākiem un 6 klašu audzinātājiem. Diskusijas laikā tika izcelta
tikumiskās audzināšanas nepieciešamība un sadarbības nozīmīgums starp visām
iesaistītajām pusēm – skola, skolēni un vecāki.
Šajā
mēnesī eksperimentālās grupas 60 klases uzsāka intervences īstenošanu, klases
audzinātājiem vadot programmas e-TAP+ nodarbības saviem skolēniem.
Augustā
turpinājās vidusskolas programmas izveide. Projekta komanda regulāri tikās un
diskutēja, lai definētu galvenos tematus un plānotu to saturu, kā arī, lai
meklētu nepieciešamos materiālus un video, kas būtu noderīgi morālās
audzināšanas jautājumu aktualizēšanai vidusskolā.
Augusta
sākumā katrai pētījumā iesaistītajai klasei tika aizsūtīta pa e-pastu
individualizēta prezentācija, kurā tika apkopoti 1. mērījuma rezultāti šajā
klasē. Tas bija ļoti apjomīgs darbs, un klases audzinātāji augsti novērtēja
personalizēto uzmanību, kas viņiem tika veltīta. Šie dati palīdzēs viņiem
turpmākajā darbā ar savu klasi, jo varēja konstatēt audzēkņu stiprās un vājas
puses morālas izaugsmes jomā.
Augusta
beigās tika organizēti seši ievada semināri eksperimentālās grupas klases
audzinātājiem, lai iepazīstinātu viņus ar veicamās intervences būtību – īstenot
pilnībā savās klasēs programmu “eTAP+” divus mācību gadus pēc kārtas. Kopā
piedalījās 53 klases audzinātāji: 14 no 3. klases, 18 no 6. klases un 21 no 8.
klases. Skolotāji izteica pateicību par materiāliem un atbalstu intervences
īstenošanai.
2022. gada jūlijā M. Fernandezs, prof. I. Maslo un S.
Surikova publicējuši zinātniskā raksta kopsavilkumu “Moral
Education Effectiveness in Latvia: Lessons Learned after 50 Years of Virtue
Education in a post-Soviet Country”, kas tapis
50. ikgadējās Morālās izglītības konferences “Moral Development & Moral Education
in Global Transition” ietvaros. Šī raksta
ziņojums tika prezentēts šajā konferencē, kas norisinājās no 20.-23. jūlijam
Mančestrā, Lielbritānijā.
Šajā pašā mēnesī publicēšanai žurnālā “Teacher and
teaching – theory and pratice” tika iesniegts I. Maslo, M. Fernandeza un S.
Surikovas zinātniskais raksts “Teachers’ Capabilities to Implement Virtue
Education in Classroom Practice in Latvia: Implications from Feasibility
Narratives”. Žurnāls indeksēts Web of science datu bāzes 1. kvartilē.
Tāpat
turpinājās 1. veiktā mērījuma apstrāde, kurā piedalījās 1983 skolēni no 63
skolām un 122 klasēm dažādos Latvijas reģionos. Tiek apstrādāti dati un uzsākta
pētījuma ziņojuma sagatavošana par iegūtajiem rezultātiem.
8. jūnijā mūsu projekta
eksperte P. M. Keiša aizstāvēja maģistra darbu “Sokrātiska saruna morālajai
izglītībai vidusskolā: konceptuālais modelis praksei (Socratic conversation for
moral education in secondary school: a conceptual model for practice)”.
Maģistra darbu vadīja un izstrādes gaitā konsultēja projekta vadītājs M.
Fernandezs. Maģistra darbs pieejams Latvijas
Universitātes e-resursu repozitorijā.
Viena no būtiskākajām aktivitātēm projektā ir
randomizēta kontroles pētījuma veikšana (randomized control trial).
Tādēļ jūnija mēnesī tiek uzsākta dalībskolu sadalīšana divās grupās – kontroles
un eksperimentālajā.
2022. gada
12.-14 jūnijā M. Fernandezs un A. Sidorova devās uz Birmingemas universitāti
Lielbritānijā, un piedalījās zinātniskajā seminārā “Supporting the Establishment of
Character Education Research Centres in Europe”, lai apspriestu kopā ar
kolēģiem no citām valstīm iespēju dibināt rakstura un tikumu pētniecisku centru
Latvijā.
Šajā projekta pirmajā posmā
projekts ir ieguvis zināmu atpazīstamību Latvijas sabiedrībā. Tā rezultātā
neatkarīgajā laikrakstā “Rīgas Apriņķa Avīze” tika publicēta intervija ar M.
Fernandezu par maijā veikto pētījuma pirmo posmu, kas saistīts ar skolēnu
tikumisko audzināšanu Latvijas skolās. Raksts pieejams šeit!
Maijā tika pabeigta datu
vākšana un projekta komanda uzsāka to apstrādi. Kopumā tika iegūti dati no
aptuveni 2000 skolēniem no 120 Latvijas skolām dažādos reģionos.
2022. gada 27.
maijā M. Fernandezs un S. Surikova uzstājās Rēzeknes zinātniskās konferences
“Society. Integration. Education” sesijā ar referātu “Conceptualizing the
effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvia”,
kas tika publicēts konferences rakstu krājumā. Raksts pieejams šeit!
Viena no projektā plānotajām
aktivitātēm saistīta ar morālās dilemmas izmantošanu virtuālajā realitātē. Šīs
aktivitātes īstenošanai projekta komanda sadarbojās ar virtuālās realitātes
(VR) kompāniju Vividly un Olaines 2. vidusskolu, kurā strādā arī mūsu projekta
eksperte Anna Sidorova.
Projekta komanda un VR
uzņēmums kopā ar skolēniem strādāja 2 stundas, kurās skolēni tika iepazīstināti
ar morālās dilemmas metodi un tika iesaistīti jaunas morālās dilemmas
veidošanas procesā. Skolēnu izveidotās morālās dilemmas tiks izmantotas
tālākajā pētījuma gaitā, un tās plānots pilotēt sadarbībā ar Vividly. Metodes
efektivitāti plānots pārbaudīt nākamajā gadā.
Līdz
15. aprīlim norisinās pedagogu pieteikšanās “e-TAP+” pētījumam par skolēnu morālo izaugsmi. Vērojama
fantastiska atsaucība, jo sākotnēji projekta komanda bija iecerējusi
sadarboties ar 60 klašu audzinātājiem, bet līdz šim pieteikušies jau vairāk kā
120 pedagogi. Projekta komanda strādā pie datu vākšanas instrumentu izveides.
Tiek sagatavotas anketas gan pedagogiem, gan skolēniem. Datu vākšana iecerēta
maija pirmajā pusē.
12. aprīlī
projekts ieguva LU Humanitāro un sociālo zinātņu pētījumu ētikas komitejas
atzinumu (Ētikas atzinuma nr. 30-95/5).
Projekta
‘e-TAP+’ ietvaros tiek paredzēts īstenot longitudinālu pētījumu (03.01.2022. – 30.12.2024.)
par skolēnu attieksmi pret sava morālā rakstura attīstīšanu. Marta mēnesī klases audzinātāji, kas strādā 2., 5., un 7.
klasēs, tika aicināti iesaistīties
pētījumā “e-TAP+” par skolēnu attieksmi pret sava morālā rakstura attīstīšanu. Vairāk par pētījumu lasīt šeit!
2022. gada 16.
martā M. Fernandezs vadīja 1,5 h garu tiešsaistes lekciju 25 Krāslavas
Varavīksnes vidusskolas 1.-12. klases skolotājiem, kurā tika diskutēts par
jauniešu morālo izaugsmi.
Martā sadarbībā ar virtuālās
realitātes kompāniju “Vividly” tika iesniegts Erasmus+ projekta pieteikums
“Immersive learning for moral education”. Kā projekta partneri izvēlēti
eksperti no Valmieras Latvijā, kā arī no Spānijas un Turcijas.
Janvārī
projekta komanda arī lepojas ar to, ka tika atjaunots biedru statuss Apvienotās
Karalistes vadošajā rakstura izglītības asociācijā “Association for Character Education”. Vairāk informācija par asociāciju pieejama šeit!
Programmas
“e-TAP+” ietvaros uzsākta vidusskolas programmas izveide, kuras koncepta
izstrādē piedalās 7 projekta komandas pētnieki un eksperti. Pirmajā posmā tiek
definēta programmas pieeja: tā balstīsies uz eksistenciālo jautājumu
apspriešanu ar vidusskolas skolēniem, izmantojot dialoģisko pieeju.
Februārī norisinājās Latvijas Univeristātes 80.
zinātniskā konference, kuras ietvaros projekta eksperte P. M. Keiša un projekta
vadītājs M. Fernandezs sekcijā “Teacher resilience: problems and solutions”
uzstājās ar referātu “Supporting teachers for implementing moral education in
secondary education: a model of Socratic inquiry about existential questions”.
|
|