Kāpēc ARETE? Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.
This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.
FUNDING
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385
|
1. un 22.
aprīlī M. Fernandezs un G. Elksne tikās attālināti ar divām bakalaura
līmeņa studentu grupām (31 students), lai turpinātu izvērtēt vidusskolas
programmas iestrādes. Kopumā saņemtas 169 atgriezeniskās saites anketas par
visām 36 nodarbībām, kas iekļautas vidusskolas programmā. 11. aprīlī
projekta mājaslapā tika publicēta ziņa par plānoto programmas efektivitātes
izpētes 2. mērījumu, kurā aicināti piedalīties120 klašu audzinātāji, kas strādā
3.,6. un 8. klasēs. Vairāk lasiet šeit!
Programmas
digitalizācijas jomā, šajā mēnesī arī tika saņemtas 11 atgriezeniskās saites
anketas no pieciem 8. klases skolotājiem, kuri praksē pārbaudīja digitalizētās
prezentācijas, strādājot ar “Classpoint” rīku. Aprīļa beigās (27.04.) projekta
komandas pārstāvji (M. Fernandezs, T. Pīgozne, R. Vējiņš) sadarbībā ar diviem
VR kompānijas “Vividly” pārstāvjiem viesojās Lietuviešu vidusskolā un darbojās ar
11. klases skolēniem. Tikšanās mērķis bija pilotēt projektā izveidoto virtuālās
realitātes pieredzi un diskutēt par morālo dilemmu, kas tajā ir attēlota.
Tikšanās laikā tika savākti dati, kas tiks prezentēti ECER starptautiskajā konferencē
augusta beigās.
1. martā Olaines 1. vidusskolā norisinājās
klātienes tikšanās ar 8 pedagogiem un 47 skolēnu vecākiem no 1.-10. klasei,
kurā par tikumiskās audzināšanas jautājumiem un projekta materiāliem uzstājās projekta
eksperte A. Sidorova.
8. martā M. Fernandezs Ventspils 1. pamatskolā
vadīja klātienes semināru 22 pedagogiem, kuri strādā no 1.-9. klasei, bet pēc
semināra kopā ar 8. klases audzinātāju L. Ozolu vadīja diskusiju ar 23 8. klases
skolēniem par morālo izaugsmi un tikumiskās audzināšanas jautājumiem.
16. martā norisinājās LU 81. Zinātniskā konference, kurā M.
Fernandezs, A. Sidorova un S. Surikova uzstājās attālināti ar referātu par
tikumiskās audzināšanas programmas izveidi vidusskolām “Facilitating
conversation about virtues and values with high school students – insights from
the elaboration process of an innovative programme”. Turklāt, 21. un 22. martā
M. Fernandezs un projekta eksperte G. Elksne klātienē sadarbojās ar 4 LU PPMF
studentu grupām (58 studenti), lai sāktu izvērtēt vidusskolas programmas iestrādes.
Marta beigās biedrībā “Svētā ģimenes māja” M.
Fernandezs un A. Mūrnieks tikās ar 12 biedrības pārstāvjiem, kuri strādā ar
jauniešiem un viņu ģimenēm, lai runātu par tikumiskās audzināšanas programmu,
tās saturu un izstrādātajiem materiāliem. Sīkāka informācija par tikšanos pieejama šeit !
Februārī žurnālā Journal of Moral Education (pirmās klases žurnālā, kas pozicionē sevi kā unikālu starpdisciplināru forumu diskusijām un analīzei par morālo audzināšanu un attīstību visa mūža garumā) publicēšanai tika iesniegts M. Fernandeza, I. Maslo un S. Surikovas raksts par rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratni skolas vidē “Comprehension of character and virtue education: Analysis and synthesis of narratives from school practice”.
Janvāra
sākumā tika publicēts raksts LU mājaslapā par
izstrādāto pētījuma ziņojumu. 5. janvārī Rīta Panorāmā tika demonstrēts sižets par projekta vadītāja M. Fernandeza pētniecības
ceļa uzsākšanu Latvijā un tikumiskās audzināšanas projektu. Tika arī uzturēta komunikācija ar pedagogiem, kas
darbojas projektā. Kopumā izsūtīti vairāk par 120 e-pastiem par projekta
aktualitātēm un turpmāko norisi.
No
19. līdz 21. janvārim Tillbergā Nīderlandē norisinājās zinātniskā konference “Resilience
in the face of adversity: A core textual approach”, kurā
projekta eksperte P. M. Keiša uzstājās ar referātu “A National Fairytale of Suffering and
Forgiveness: Revisiting Pussy’s Watermill through Adult Eyes” par K. Skalbes
pasaku ‘Kaķīša dzirnavas” aktualitāti morālās audzināšanas jomā.
2022. gada decembrī LU zinātnisko rakstu krājumā “Cilvēks,
tehnoloģijas un izglītības kvalitāte, 2022” (Human, technologies and quality
of education – 2022.) publicēts P., M. Keišas un M. Fernandeza
zinātniskais raksts “Teacher’s
role and attitude during Socratic conversations for moral education at high
school “.
Decembra
mēnesī Latvijas sabiedrība tika plaši iepazīstināta ar pētījuma populārzinātnisko
ziņojumu. Sadarbībā ar LU Komunikācijas departamenta pārstāvjiem M. Fernandezs
piedalījās LTV raidījuma “Panorāma” sižeta filmēšanā par jauniešu tikumiskās un
morālās izaugsmes sekmēšanu skolās un sabiedrībā kopumā.
Sižets
pieejams šeit! Projekts ieguvis arī plašu
rezonansi Latvijas izglītības sistēmā. Iegūtie dati no Google analytics
liecina, ka projekta mājaslapu https://www.arete.lu.lv/
2022. gadā aplūkojuši 5600 dažādi
lietotāji un kopumā tā skatīta aptuveni 20000 reizes!!
2022. gada novembrī tika izdots M. Fernandeza un S.
Surikovas sagatavots pētījuma populārzinātniskais ziņojums “Latvijas skolēnu
morālā rakstura attīstīšana: 1. mērījuma rezultāti” (Developing the Latvian
pupils’ moral character: The results of the 1st measurement). Ziņojums pieejams Latvijas
Universitātes e-resursu repozitorijā.
Projekta
komanda turpina rūpīgi strādā pie vidusskolas programmas izveides, fokusējot
katras nodarbības saturu ap galveno ziņu, kuru plānots nodot skolēniem. Tiek
veidota nodarbību plānu struktūra un secīgi sakārtoti līdz šim apkopotie
materiāli.
M.
Fernandezs tika uzaicināts kā viens no
četriem īpašajiem viesiem Latvijas starptautiskajā vadītāju konferencē “GLS Latvija“, kurā uzstājās sakarā ar projekta gaitā veikto pētījumu un dalījās
zināšanās par cieņpilnu attiecību veidošanu, personīgu izaugsmi un uz
morālām vērtībām un tikumiem balstītu līderības stilu. Konference
norisinājās 25.,26. novembrī Rīgā. Sīkāka informācija par “GLS Latvija” norisi
pieejama šeit.
2022. gada oktobrī zinātniskajā žurnālā “Paedagogica
Historica” publicēts projekta galvenā īstenotāja M. Depaepes zinātniskais
raksts “Paedagogica Historica, quo vadis? An epilogue on the ambivalences and
paradoxes of doing educational history”, kurā atrunāti dažādi morālās
izglītības aspekti arī Baltijas valstīs. Raksts ar atsauci uz projektu pieejams šeit.
Viena no projektā
plānotajām aktivitātēm ir eTAP+ programmas 8. klases mācību prezentāciju
digitalizācija, lai pārbaudītu digitālā rīkā “ClassPoint” efektivitāti.
Projekta digitalizācijas komanda pārveidojas 8. klases prezentācijas un
iestrādāja tajās “ClassPoint” digitālo rīku. Attiecīgi šobrīd norisinās darbs
ar 9 prezentācijām, kuras šobrīd tiek digitalizētas un tiek pārveidoti un
papildināti arī nodarbību plāni.
Sagatavotās
prezentācijas plānots izmēģināt kā pilotpētījumu nākamā gada pavasarī.
Projektā uz laiku
tiek iesaistītas 4 Latvijas Universitātes pedagoģijas fakultātes maģistrantūras
studentes, kuras akadēmiskās prakses ietvaros, sadarbojoties ar vidusskolas
programmas komandu, palīdz tās izstrādes un pilnveides procesā.
2022. gada septembrī ievērojamā žurnālā “Journal of Baltic
Studies” (indeksēts SCOPUS un Thomson Reuters Social Sciences Citation Index)
tika publicēts M. Fernandeza un S. Surikovas zinātniskais raksts “The
short-term impact of a character growth intervention during a week-long summer
camp among 10–15-year-old Baltic Sea region boys”. Raksts pieejams šeit!
Starptautiskās konferences ECER+ 2022 “The European
conference on educational research” ietvaros publicēts M. Fernandezs, A.
Sidorovas, R. Vējiņa un T. Pīgoznes zinātniskā raksta kopsavilkums “Conceptualization
of a Virtual Reality Solution for Using Moral Dilemmas in Virtue Education at
Lower Secondary Education Level”.
Pirmajā septembrī A. Sidorova un R. Vējiņš konferencē
uzstājas ar referātu par šo rakstu. Informācija
par referātu un konferences programma pieejama šeit.
12. septembrī M. Fernandezs un P. M. Keiša vadīja 1,5 h
garu klātienes semināru 25 Valmieras Viestura vidusskolas 1.-12. klašu
audzinātājiem. Semināra gaitā tika prezentēts
“e-TAP+” projekts un norisinājās praktiska darbošanās kopā ar pedagogiem, kuras
gaitā tika izteikti viedokļi par
programmas pozitīvajām pusēm, ieguvumiem no tās, kā arī dažādi priekšlikumi
programmas turpmākai pilnveidei un uzlabošanai.
26. septembrī M. Fernandezs un G. Elksne piedalījās Aizkraukles
vidusskolas 5.-6. klašu vecāku sapulcē, kurā viņi vadīja 45 minūšu lekciju 35
skolēnu vecākiem un 6 klašu audzinātājiem. Diskusijas laikā tika izcelta
tikumiskās audzināšanas nepieciešamība un sadarbības nozīmīgums starp visām
iesaistītajām pusēm – skola, skolēni un vecāki.
Šajā
mēnesī eksperimentālās grupas 60 klases uzsāka intervences īstenošanu, klases
audzinātājiem vadot programmas e-TAP+ nodarbības saviem skolēniem.
Augustā
turpinājās vidusskolas programmas izveide. Projekta komanda regulāri tikās un
diskutēja, lai definētu galvenos tematus un plānotu to saturu, kā arī, lai
meklētu nepieciešamos materiālus un video, kas būtu noderīgi morālās
audzināšanas jautājumu aktualizēšanai vidusskolā.
Augusta
sākumā katrai pētījumā iesaistītajai klasei tika aizsūtīta pa e-pastu
individualizēta prezentācija, kurā tika apkopoti 1. mērījuma rezultāti šajā
klasē. Tas bija ļoti apjomīgs darbs, un klases audzinātāji augsti novērtēja
personalizēto uzmanību, kas viņiem tika veltīta. Šie dati palīdzēs viņiem
turpmākajā darbā ar savu klasi, jo varēja konstatēt audzēkņu stiprās un vājas
puses morālas izaugsmes jomā.
Augusta
beigās tika organizēti seši ievada semināri eksperimentālās grupas klases
audzinātājiem, lai iepazīstinātu viņus ar veicamās intervences būtību – īstenot
pilnībā savās klasēs programmu “eTAP+” divus mācību gadus pēc kārtas. Kopā
piedalījās 53 klases audzinātāji: 14 no 3. klases, 18 no 6. klases un 21 no 8.
klases. Skolotāji izteica pateicību par materiāliem un atbalstu intervences
īstenošanai.
2022. gada jūlijā M. Fernandezs, prof. I. Maslo un S.
Surikova publicējuši zinātniskā raksta kopsavilkumu “Moral
Education Effectiveness in Latvia: Lessons Learned after 50 Years of Virtue
Education in a post-Soviet Country”, kas tapis
50. ikgadējās Morālās izglītības konferences “Moral Development & Moral Education
in Global Transition” ietvaros. Šī raksta
ziņojums tika prezentēts šajā konferencē, kas norisinājās no 20.-23. jūlijam
Mančestrā, Lielbritānijā.
Šajā pašā mēnesī publicēšanai žurnālā “Teacher and
teaching – theory and pratice” tika iesniegts I. Maslo, M. Fernandeza un S.
Surikovas zinātniskais raksts “Teachers’ Capabilities to Implement Virtue
Education in Classroom Practice in Latvia: Implications from Feasibility
Narratives”. Žurnāls indeksēts Web of science datu bāzes 1. kvartilē.
Tāpat
turpinājās 1. veiktā mērījuma apstrāde, kurā piedalījās 1983 skolēni no 63
skolām un 122 klasēm dažādos Latvijas reģionos. Tiek apstrādāti dati un uzsākta
pētījuma ziņojuma sagatavošana par iegūtajiem rezultātiem.
|
|