Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Pieejama platforma “Arete research”

Pēcdoktorantūras projekta platforma “Arete research” tapa pēcdoktoranta zinātniskās uzraudzības rezultātā. Tā tika veiksmīgi palaista marta mēnesī sadarbībā ar LU Komunikācijas un inovāciju departamentu un ir brīvi pieejama šeit: www.arete.lu.lv. Platforma satur aktuālo informāciju par rakstura un tikumisko audzināšanu Latvijā un pasaulē, kas organizēta 5 sadaļās: “Pētnieciskie projekti” (Latvijā un ārzemēs), “Zinātniskie materiāli” (literatūra un pētniecības rīki), “Tīklošana” (t.sk. biedrības un konferences), “Pārnese izglītībā” (ar noderīgiem materiāliem skolas vadībai, skolotājiem, ģimenēm u.c.) un vispārīgā informācija par projektu. Tā ir pieejama latviešu un angļu valodā.  

Pēcdoktorantūras pētījuma rezultāti prezentēti LU 78. konferencē

Janvārī tika arī sagatavots iesniegšanai raksts “Person-of-virtue: Growing in virtue together” sadarbībā ar prof. Akrivou (Reading University, UK) un ir paredzēts to iesniegt februāra sākumā žurnālā Journal of Moral Education, kas indeksēts Web of Science datu bāzē un atrodas Scimago “Scientific Journal Rankings – SJR 1. kvartilē. Janvāra beigās pēcdoktorants prezentēja pēcdoktorantūras pētījuma rezultātus, uzstājoties ar referātu “Adapting and piloting a teachers’ professional competence development programme for character education in Latvia” LU 78. starptautiski zinātniskās konferences sekcijā «Cilvēks, tehnoloģijas un izglītības kvalitāte», kas notika LU PPMF telpās.

Prezentācija LU 78. konferencē

Izdots “Rakstura audzināšanas ietvars skolām” latviešu valodā

Pēdējos mēnešos tika turpināta ekspertu ieteikumu ieviešana, sadarbojoties ar izglītības pārvaldēm un skolas direktoriem, sagatavojot intervences ar skolas direktoriem pētniecības instrumentus. Tika arī turpināta projekta platformas izveides zinātniskā uzraudzība, kurā tika publicēts “Rakstura audzināšanas ietvars skolām”, kas pieejams šeit: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/49787 . “Rakstura audzināšanas ietvars skolām” izskaidro, kas ir rakstura audzināšana un kāpēc tā ir svarīga, aicinot visas skolas skaidri norādīt, kā tās sekmē skolēnu rakstura attīstību. Ietvars skolu apsvēršanai piedāvā rakstura audzināšanas perspektīvu, nevis gatavu rakstura audzināšanas projektu. Kaut arī tā ir izstrādāta skolu un skolotāju valodā, tā ir elastīga un piemērojama visiem cilvēkiem, organizācijām un institūcijām, kas cenšas noskaidrot savu attieksmi pret rakstura attīstību.

Publicēts pēcdoktoranta domraksts “Par tikumiskās audzināšanas jēdzienu izpratni” Skolas2030 ziņu izdevumā

Decembrī pēcdoktorants piedalījās MA Character Education trešajā klātienes seminārā un veica zinātniskās literatūras izpēte Birmingemas universitātes bibliotēka. Decembrī un janvārī tika sagatavoti un iesniegti publicēšanai vēl divi zinātniskie raksti: raksts “Designing a teacher training programme for character education: an international partnership” tika iesniegts un jau pieņemts publicēšanai Rēzeknes tehnoloģiju akadēmijas organizētās starptautiski zinātniskās konferences rakstu krājumā “Society, Integration, Education – SIE 2020”; un raksts “Understandings of Character and Virtue Education in Riga: Main Findings” tika iesniegts Jelgavas universitātes organizētās starptautiski zinātniskās konferences “Rural Environment. Education. Personality -REEP 2020” rakstu krājumā . Abi raksti sagatavoti sadarbībā ar LU PPMF pētniekiem un tiks izdoti 2020. gada maijā. Decembrī sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru tika publicēts pēcdoktoranta raksts “Par tikumiskās audzināšanas jēdzienu izpratni” izglītības satura reformas projekta Skola2030 ikmēneša ziņu izdevumā “Domāt. Darīt. Zināt”, kas ir pieejams šeit: https://www.skola2030.lv/lv/jaunumi/zinu-izdevums/vertibas-darbos-un-vardos

Iznākusi jauna publikācija projekta “ARETE-school” ietvaros

Novembra mēnesī pēcdoktorants prezentēja pēcdoktorantūras pētījuma rezultātus, uzstājoties Association for moral education – AME starptautiskā konferencē “Morality and Ethics for the Digital World”, kas notika Sietlā (AVS) ar diviem referātiem: “Relational self-of-virtue: growing in virtue together”, un “Character Growth Mindset Development in Extracurricular Activities”.  Tā bija unikāla izdevība apzināties aktuālākās tendences pasaulē un paplašināt pētniecisko tīklu ar vadošajiem pētniekiem no dažādām valstīm rakstura un morālās audzināšanas jomā. Abas tēzes publicētas šeit:  https://ame2019com.files.wordpress.com/2019/11/november-6-final-program.pdf. Novembrī tika arī publicēts raksts “Character growth mindset enhancement in extracurricular activities: An international study” ATEE Spring conference 2019 rakstu krājumā “Innovations, technologies and research in education”. Raksts pieejams šeit: https://doi.org/10.22364/atee.2019.itre.

Prezentācija Sietlā
Prezentācija Sietlā

Oktobrī vēl viena publikācija

Oktobra vidū tika publicēts raksts “Students’ and staff perceptions of vocational education institution heads’ personality” ievērojamajā žurnālā Quality Assurance in Education (Emerald), sadarbībā ar LU PPMF pētniekiem.

Oktobra vidū pēcdoktorants piedalījās pētnieciski zinātniskajā seminārā Ovjedo (Spānijā), kopā ar 13 zinātniekiem un politikas veidotājiem no Igaunijas, Latvijas un Spānijas. Tikšanās laikā tika apspriesti skolotāju tālākizglītības programmas “Arete catalyst” zinātniskā monitoringa rezultāti, kā arī izvērtēta programmas tās gala struktūra un saturu un apspriests tās ieviešanas efektivitātes izpētes process.

Kopā ar partneriem Ovjedo pilsētā (Spānijā)

Lai popularizētu pētījuma rezultātus arī Latvijā, viņš arī uzstājās ar priekšlasījumu “Vērtību un tikumiskā audzināšana ar mācību priekšmetu starpniecību: Kā attīstītās skolēnu morālie ieradumi eksaktajos priekšmetos?” Skolas2030 projekta konferencē par vērtībām izglītībā “Pasaule skolā – skola pasaulē”, kas notika 3. oktobrī Jelgava. Priekšlasījuma laikā klausītāji tika iepazīstināti ar to, kas ir vērtības un tikumi, kā tos izprast skolas kontekstā, kā praktiski apgūst šos morālos ieradumus? Ko pētījuma dati liecina par vērtību izglītību Latvijā?

Tapusi jauna publikācija un divi referāti par morālo audzināšanu

Septembrī tika publicēts raksts “Relational-Self-of-Virtue: Classical, Modern and Christian Perspectives in Moral Education” LU 77. starptautiskās konferences rakstu krājumā, kas tiek virzīts indeksēšanai Web of Science. Publikācija pieejama šeit

Turklāt, septembra sākumā pēcdoktorants prezentēja pēcdoktorantūras pētījuma rezultātus, uzstājoties ar referātu “Legitimation of Virtue Education under Dictatorship: The Case of Soviet Latvia (from 1948 to 1985)” ECER 2019 konferencē “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future”, kas notika Hamburgā (Vācijā) no 3. līdz 6. septembrim. Publicētās tēzes atrodamas šeit: https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/24/contribution/47051/

Lai popularizētu pētījuma rezultātus arī Latvijā, pēcdoktorants vadīja darbnīcu “Tikumu valoda” Rīgas Domes organizētajā informatīvi praktiskajā seminārā “Atbalsts pedagogiem personisko kompetenču un rakstura izglītības veicināšanai skolās”, kas notika 27. septembrī Latvijas Universitātes Zinātņu mājā. Seminārā laikā arī tika prezentēti programmas “Arete catalyst”, kas atbalsta skolotājus skolēnu morālās izaugsmes audzināšanas darbā, zinātniskā monitoringa rezultāti

Publicētas 3 konferenču tēzes par morālo audzināšanu

Augusta mēnesī tika publicētas konferences tēzes “Impact of after school activities for enhancing character growth mindset: An international study”, kas tika prezentētas iepriekšējā periodā ATEE Spring konferencē. Materiāli pieejami šeit: http://ateespringconference.lu.lv/files/2019/ATEE_abstracts_spring_2019.pdf

tika arī sagatavoti divi referāti Association of Moral Education organizētajai konferencei “Morality and Ethics for the Digital World”, kas notika Sietlā (AVS) novembra sākumā. Viens referāts attiecas uz morālo audzināšanu ārpusskolas aktivitātēm un otrais uz personības morālo izaugsmi. Abi abstrakti tika publicēti šeit (92. un 101. lpp.): https://ame2019com.files.wordpress.com/2019/11/november-6-final-program.pdf  

Ziņojumam “Skolēnu morālo ieradumu veidošanās Latvijas skolās” plaša popularitāte

Marta mēnesī izdotais populārzinātniskais pētījuma ziņojums “Skolēnu morālo ieradumu veidošanās Latvijas skolās” (sk. https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/46498) ieguvis plašu popularitāti.

Preses relīzes par ziņojumu tika publicētas LU mājaslapā (https://www.lu.lv/par-mums/lu-mediji/zinas/zina/t/49182/ ), Latvijas Universitātes Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programmas “Ozolzīle” mājaslapā (https://www.ozolzile.lu.lv/par-mums/zinas/zina/t/49190/ ), kā arī Facebook lapās @ozolzileaug (sk. https://www.facebook.com/ozolzileaug/ ) un @superskolotajiem (sk. https://www.facebook.com/superskolotajiem/) .

Par pētījuma ziņojumu tika arī stāstīts Latvijas Radio 1 raidījumā “Ģimenes studija” (sk. https://lr1.lsm.lv/lv/raksts/gimenes-studija/skolenu-morala-audzinasana-latvijas-skolas.a117061/ ), un pētījuma rezultāti tika apspriesti ar skolēniem vairākās Rīgas skolās, tā starpā 64. vidusskolā un Rīgas katoļu ģimnāzijā. Rezultātu tālākai izplatīšanai plānotas vēl divas publiskās apspriešanas maija beigās Latvijas Nacionālajā Bibliotēkā un Rīgas katoļu ģimnāzijas rīkotajā konferencē “Skolotājs kā līderis”.

Izdots pētījuma ziņojums par skolēnu morālo audzināšanu Latvijas skolās.

Populārzinātniskais ziņojums par tēmu “Skolēnu morālā audzināšana Latvijas skolās: vecāku, skolotāju, topošo skolotāju un  skolu un izglītības pārvaldes vadītāju viedokļi” izstrādāts Dr. Manuela Fernandeza pēcdoktorantūras projekta ietvaros.

2018. gadā tika veikts ievērojams pētījums par skolēnu morālo ieradumu veidošanos Latvijas skolās, kurā piedalījās vairāk nekā 2250 respondentu (skolēni, skolotāji, vecāki, topošie skolotāji un skolu vadītāji) no visiem Latvijas reģioniem. Respondenti aizpildīja starptautiski validētu anketu, kā arī dalījās ar savu viedokli par pētījuma jautājumiem brīvā formā. Viņu izteikumi satur vairāk nekā 13.000 vārdu (apmēram 45 lpp.).

Respondentu iesaistīšanās kvalitāte šajā pētījumā norāda uz tā aktualitāti un nepieciešamību. Pētījums veikts Latvijas likumdošanā ietverto vadlīniju par tikumisko audzināšanu Latvijas skolās (15.07.2016. MK noteikumi Nr. 480) kontekstā, ņemot vērā arī aktuālā izglītības satura reformas projekta “Skola2030” pamatnostādnes. Pētījums īpaši nozīmīgs jauno skolotāju sagatavošanas programmas aktuālo diskusiju ietvaros.

Pētījums pieejams šeit

Pēcdoktorantūras projekts “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)”. ERAF projekta Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/071

Ziņojums