Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.
This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.
FUNDING
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385
Aprīlī tika publicēts raksts “Understandings of Character and Virtue Education in Riga: Main Findings” Jelgavas universitātes rakstu krājumā “Proceedings of the 13th International Scientific Conference “Rural Environment. Education. Personality -REEP 2020”. Raksts tapa sadarbībā ar trim LU PPMF pētniekiem un ir pieejams šeit:https://doi.org/10.22616/REEP.2020.032.
Martā un aprīlī tapa raksts “Adaptation of a teacher training programme for character education to the Latvian context”, kas tika iesniegts publicēšanai LU 78. zinātniskās konferences sekcijas “Cilvēks, tehnoloģijas un izglītības kvalitāte” rakstu krājumā.
Aprīlī tika arī sagatavots raksts Surikova, S., & Fernández González, M. J., & Pīgozne, T., “Piloting a Teachers’ Professional Competence Development Programme for Character Education in Latvia” iesniegšanai zniātniskajā žurnālā.
Februārī un martā tika zinātniski uzraudzīta pēcdoktorantūras projekta sadaļas “Arete leadership” tālākizglītības programmas “Atbalsts skolas vadībai skolēnu vērtību un tikumiskās audzināšanas veicināšanai skolā” izveide un īstenošana. Programmā piedalījās 35 skolas vadītāji sadarbībā ar Rīgas un Pierīgas izglītības pārvaldēm. Tajā tika aplūkotas tādas tēmas kā “Vērtību un tikumu valoda”, “Personīgās vērtības un skolas vērtības”, “Efektīvās rakstura audzināšanas 11 principi”, “Rakstura audzināšanas ietvars skolām”, “Rakstura audzināšana: No temperamenta līdz raksturam”, “Sadarbība ar ģimenēm”, “Skolas vides veidošanās” un “Rakstura audzināšanas plānošana un izvērtēšana”.
Pēcdoktorantūras projekta platforma “Arete research” tapa pēcdoktoranta zinātniskās uzraudzības rezultātā. Tā tika veiksmīgi palaista marta mēnesī sadarbībā ar LU Komunikācijas un inovāciju departamentu un ir brīvi pieejama šeit: www.arete.lu.lv. Platforma satur aktuālo informāciju par rakstura un tikumisko audzināšanu Latvijā un pasaulē, kas organizēta 5 sadaļās: “Pētnieciskie projekti” (Latvijā un ārzemēs), “Zinātniskie materiāli” (literatūra un pētniecības rīki), “Tīklošana” (t.sk. biedrības un konferences), “Pārnese izglītībā” (ar noderīgiem materiāliem skolas vadībai, skolotājiem, ģimenēm u.c.) un vispārīgā informācija par projektu. Tā ir pieejama latviešu un angļu valodā.
Janvārī tika arī sagatavots iesniegšanai raksts “Person-of-virtue: Growing in virtue together” sadarbībā ar prof. Akrivou (Reading University, UK) un ir paredzēts to iesniegt februāra sākumā žurnālā Journal of Moral Education, kas indeksēts Web of Science datu bāzē un atrodas Scimago “Scientific Journal Rankings – SJR 1. kvartilē. Janvāra beigās pēcdoktorants prezentēja pēcdoktorantūras pētījuma rezultātus, uzstājoties ar referātu “Adapting and piloting a teachers’ professional competence development programme for character education in Latvia” LU 78. starptautiski zinātniskās konferences sekcijā «Cilvēks, tehnoloģijas un izglītības kvalitāte», kas notika LU PPMF telpās.
Pēdējos mēnešos tika turpināta ekspertu ieteikumu ieviešana, sadarbojoties ar izglītības pārvaldēm un skolas direktoriem, sagatavojot intervences ar skolas direktoriem pētniecības instrumentus. Tika arī turpināta projekta platformas izveides zinātniskā uzraudzība, kurā tika publicēts “Rakstura audzināšanas ietvars skolām”, kas pieejams šeit: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/49787 . “Rakstura audzināšanas ietvars skolām” izskaidro, kas ir rakstura audzināšana un kāpēc tā ir svarīga, aicinot visas skolas skaidri norādīt, kā tās sekmē skolēnu rakstura attīstību. Ietvars skolu apsvēršanai piedāvā rakstura audzināšanas perspektīvu, nevis gatavu rakstura audzināšanas projektu. Kaut arī tā ir izstrādāta skolu un skolotāju valodā, tā ir elastīga un piemērojama visiem cilvēkiem, organizācijām un institūcijām, kas cenšas noskaidrot savu attieksmi pret rakstura attīstību.
Decembrī pēcdoktorants piedalījās MA Character Education trešajā klātienes seminārā un veica zinātniskās literatūras izpēte Birmingemas universitātes bibliotēka. Decembrī un janvārī tika sagatavoti un iesniegti publicēšanai vēl divi zinātniskie raksti: raksts “Designing a teacher training programme for character education: an international partnership” tika iesniegts un jau pieņemts publicēšanai Rēzeknes tehnoloģiju akadēmijas organizētās starptautiski zinātniskās konferences rakstu krājumā “Society, Integration, Education – SIE 2020”; un raksts “Understandings of Character and Virtue Education in Riga: Main Findings” tika iesniegts Jelgavas universitātes organizētās starptautiski zinātniskās konferences “Rural Environment. Education. Personality -REEP 2020” rakstu krājumā . Abi raksti sagatavoti sadarbībā ar LU PPMF pētniekiem un tiks izdoti 2020. gada maijā. Decembrī sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru tika publicēts pēcdoktoranta raksts “Par tikumiskās audzināšanas jēdzienu izpratni” izglītības satura reformas projekta Skola2030 ikmēneša ziņu izdevumā “Domāt. Darīt. Zināt”, kas ir pieejams šeit: https://www.skola2030.lv/lv/jaunumi/zinu-izdevums/vertibas-darbos-un-vardos
Novembra mēnesī pēcdoktorants prezentēja pēcdoktorantūras pētījuma rezultātus, uzstājoties Association for moral education – AME starptautiskā konferencē “Morality and Ethics for the Digital World”, kas notika Sietlā (AVS) ar diviem referātiem: “Relational self-of-virtue: growing in virtue together”, un “Character Growth Mindset Development in Extracurricular Activities”. Tā bija unikāla izdevība apzināties aktuālākās tendences pasaulē un paplašināt pētniecisko tīklu ar vadošajiem pētniekiem no dažādām valstīm rakstura un morālās audzināšanas jomā. Abas tēzes publicētas šeit: https://ame2019com.files.wordpress.com/2019/11/november-6-final-program.pdf. Novembrī tika arī publicēts raksts “Character growth mindset enhancement in extracurricular activities: An international study” ATEE Spring conference 2019 rakstu krājumā “Innovations, technologies and research in education”. Raksts pieejams šeit: https://doi.org/10.22364/atee.2019.itre.
Oktobra vidū tika publicēts raksts “Students’ and staff perceptions of vocational education institution heads’ personality” ievērojamajā žurnālā Quality Assurance in Education (Emerald), sadarbībā ar LU PPMF pētniekiem.
Oktobra vidū pēcdoktorants piedalījās pētnieciski zinātniskajā seminārā Ovjedo (Spānijā), kopā ar 13 zinātniekiem un politikas veidotājiem no Igaunijas,
Latvijas un Spānijas. Tikšanās laikā tika apspriesti skolotāju tālākizglītības programmas “Arete catalyst” zinātniskā monitoringa rezultāti, kā arī izvērtēta programmas tās gala struktūra un saturu un apspriests tās ieviešanas efektivitātes izpētes process.
Lai popularizētu pētījuma rezultātus arī Latvijā, viņš arī uzstājās ar priekšlasījumu “Vērtību un tikumiskā audzināšana ar mācību priekšmetu starpniecību: Kā attīstītās skolēnu morālie ieradumi eksaktajos priekšmetos?” Skolas2030 projekta konferencē par vērtībām izglītībā “Pasaule skolā – skola pasaulē”, kas notika 3. oktobrī Jelgava. Priekšlasījuma laikā klausītāji tika iepazīstināti ar to, kas ir vērtības un tikumi, kā tos izprast skolas kontekstā, kā praktiski apgūst šos morālos ieradumus? Ko pētījuma dati liecina par vērtību izglītību Latvijā?
Septembrī tika publicēts raksts “Relational-Self-of-Virtue: Classical, Modern and Christian Perspectives in Moral Education” LU 77. starptautiskās konferences rakstu krājumā, kas tiek virzīts indeksēšanai Web of Science. Publikācija pieejama šeit
Lai popularizētu pētījuma rezultātus arī Latvijā, pēcdoktorants vadīja darbnīcu “Tikumu valoda” Rīgas Domes organizētajā informatīvi praktiskajā seminārā “Atbalsts pedagogiem personisko kompetenču un rakstura izglītības veicināšanai skolās”, kas notika 27.
septembrī Latvijas Universitātes Zinātņu mājā. Seminārā laikā arī tika prezentēti programmas “Arete catalyst”, kas atbalsta skolotājus skolēnu morālās izaugsmes audzināšanas darbā, zinātniskā monitoringa rezultāti
Augusta mēnesī tika publicētas konferences tēzes “Impact of after school
activities for enhancing character growth mindset: An international study”, kas tika prezentētas iepriekšējā periodā ATEE Spring konferencē. Materiāli pieejami šeit: http://ateespringconference.lu.lv/files/2019/ATEE_abstracts_spring_2019.pdf
tika arī sagatavoti divi referāti Association of Moral Education organizētajai konferencei “Morality and Ethics for the Digital World”, kas notika Sietlā (AVS) novembra sākumā. Viens referāts attiecas uz morālo audzināšanu ārpusskolas aktivitātēm un otrais uz personības morālo izaugsmi. Abi abstrakti tika publicēti šeit (92. un 101. lpp.): https://ame2019com.files.wordpress.com/2019/11/november-6-final-program.pdf