Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.
This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.
FUNDING
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385
20. martā
notikusi projekta vadītāja virtuālā uzstāšanās ar referātu “Tikumiskās audzināšanas
aktualitāte izglītībā. Tikumiskās audzināšanas programma” Rīgas Augstākais
reliģijas zinātņu institūta rīkotajā konferencē “Garīgais impulss 9”.
Informācija par pilno pasākumu pieejama šeit: https://katolis.lv/notikumi/vebinars-katehetiem-un-skolotajiem-garigais-impulss-9/
LU lektors Dr.
Andrejs Mūrnieks, kas iesaistīts e-TAP projektā, piedāvā divas tiešsaistes
lekcijas šajos datumos pamatskolas (5. – 9. klašu) skolotājiem : Otrdien 30.
martā plkst. 15.30 – 17.00: “Kas ir eksistenciālie jautājumi? Kas programmē
cilvēka uzvedību?”, un trešdien 14. aprīlī plkst. 15.30 – 17.00: “Eiropas
kultūra saknes”. Pieteikšanās – manuels.fernandezs@lu.lv
Marta mēnesī tika iesaistītas uz laiku divas jaunas maģistratūras studentes (Estere un Patrīcija) kā brīvprātīgas praktikantes.
Pilotēšana
uzsākusies 1. februārī straujiem tempiem. Katram skolotājam aizsūtīta personīga
vēstule no viņam piešķirtā mentora ar pilotēšanas norādījumiem un materiāliem. Katru
dienu tika saņemtas starp 10 un 15 atgriezeniskās saites anketas, ko skolotāji
aizpilda pēc katra nodarbības plāna izmēģināšanas. Tas skaits ir ļoti augsts, ņemot
vērā apstākļus, kuros skolotājiem jāstrādā šobrīd COVID ierobežojumu dēļ.
Skolotāju
atbalstīšanai projekta ietvaros 2. un 3. februārī notikušas divas ievada
lekcijas par tikumisko audzināšanu, kurās piedalījās kopā apmērām 230
skolotāji. Lekcijas ieraksts un lekciju materiāli (prezentācija u.c.) pieejami
šeit: https://drive.google.com/drive/folders/1lZSKJxRH0HiW_xAUzrA13PenW3InvIf1
Skolotāja
atsaucība e-TAP programmas pilotēšanai milzīgi liela: līdz 20. janvārim saņemti
vairāk par 350 skolotāji pieteikumiem (projekta vadītāju optimistiskais
scenārijs paredzēja ap 80-100 skolotājiem). Pētnieku grupa (2 maģistrantes, 2
doktorantes, 3 vadošie pētnieki un 3 eksperti) ļoti gandarīta un šobrīd strādā
pie pilotēšanas praktiskiem aspektiem: mentoru piešķiršana, sazināšana ar
skolotājiem, materiālu sagatavošana pilotēšanai.
Latvijas Zinātnes padome piešķīrusi zinātnieku individuālu grantu projekta “Digitālas mācību programmas piemērotības un īstenojamības izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai Latvijas izglītības iestādēs (no 5 līdz 15 gadu vecumā) – e-TAP” īstenošanai no 01.12.2020 līdz 31.12.2021.
Projekts tiek īstenots Latvijas Universitātes Pedagoģijās psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskajā institūtā vadošā pētnieka Dr. Manuela
Fernandeza vadībā.
Programmas pirmais soli ir tās aprobācija skolās, kas notiks no 2021. g februārim līdz aprīlim. Skolotāji, kas vēlēsies piedalīties programmas aprobācijā, piesakās individuāli un varēs iesaistīties šajā procesā tik lielā apmērā, cik viņi vēlēsies. Vairāk informācijas par aprobācijas procesu pieejama šeit:
2020. gada oktobrī
tika publicēts projekta 4. aktivitātes pētījuma ziņojums “ARETE-school programmas
pilotēšanas zinātniskā uzraudzība”, kas ir pieejams angļu valodā (https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/52890)
un latviešu valodā (https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/52891).
Programmas “Arete school” zinātniskās uzraudzības organizēšana, ievērojot sākotnējās
izpētes secinājumus un vidusposma ziņojuma ieteikumus, tika īstenota divos
posmos: 1) “Arete catalyst” pilotprogrammas zinātniskais monitorings (pedagogu tālākizglītības
programma rakstura izglītībai); un 2) “Arete leadership” zinātniskais
monitorings (nepārtrauktas attīstības programma skolu vadītājiem). Programmas
“Arete school” pilotēšanas zinātniskā uzraudzība ļauj secināt, ka skolotāju un
vadītāju tālākizglītības programmu izstrādē ir absolūti nepieciešams ņemt vērā
viņu vajadzības, vēlmes un vērtības un ka šādās programmās būtu jādod dalībniekiem
iespēja izveidot patiesu mācīšanās kopienu, kurā viņi jūtas cienīti un
uzklausīti, un ka viņi ir programmas kopīgo zināšanu un pieredzes
līdzveidotāji.
Pēcdoktorantūras projekta rezultāti tika apkopoti pētījuma gala ziņojumā, kas pieejams angļu valodā (https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/52892) un latviešu valodā (https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/52893). Pētījums ir rezultējies ar daudzpusīgiem ieguvumiem sabiedrībai gan Latvijā, gan arī starptautiskā mērogā. Pirmkārt, projekta tiešsaistes platforma – www.arete.lu.lv, kur apkopoti visi pētījuma rezultāti un daudz nepieciešamo materiālu rakstura un tikumiskajai audzināšanai skolām, skolotājiem, ģimenēm un skolu vadītājiem. Otrkārt, sadarbībā ar Somijas un Spānijas kolēģiem veidota skolotāju tālākizglītības programma “Atbalsts skolotājiem personīgo kompetenču un rakstura audzināšanas veicināšanai skolās”, ko LU PPMF Pieaugušo pedagoģiskās izglītības centrs (https://www.ppmf.lu.lv/par-mums/centri/pieauguso-pedagogiskas-izglitibas-centrs/). Treškārt, tapusi ievērojama tikumiskās audzināšanas mācību programma latviešu valodā – no pirmskolas līdz 9. klasei, kas satur praktiskus atbalsta materiālus skolotājiem – stundu plānus, darba lapas, prezentācijas. Programma aprobācijai skolās bez maksas pieejama šajā saitē: https://www.arete.lu.lv/parnese-izglitiba/tikumiskas-audzinasanas-programma/
2020. gada 25.
septembra pēcpusdienā LU telpās pēcdoktorants uzstājās LU organizētajā
atklājumu un inovāciju pasākuma “LU Jauno tehnoloģiju un inovāciju diena”
aktivitātē “Zināšanu Agorā”, kas bija viena no nozīmīgākajām pasākuma daļām,
prezentējot pēcdoktorantūras pētījuma galvenos rezultātus.
Augusta beigās tika iesniegts maģistra darbs “Pilotprogrammas novērtējums
skolas vadītāju atbalstam rakstura izglītībai Latvijas skolās” (Assessment of
a pilot programme for supporting principals’ leadership for character education
in Latvian schools) ko pēcdoktorants ir izstrādājis maģistra studiju
programmas “MA Character Education” Birmingemas universitātē.
Trīs gadu ilga maģistru programma tika veiksmīgi apgūta ar kvalifikāciju “Master
of Arts (taught) Character education With Distinction”. Maģistra darbs ir brīvi
pieejams šeit: https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/52875
(angļu valodā).
Darbs sastāv no 60 lpp. plus pielikumiem. Maģistra darbā izklāstītā pētījuma jautājumi attiecās uz programmas piemērotību un iespējamību, kā arī uz to, kā dalībnieki uztvēra tās ietekmi uz zināšanu un līderības kompetenci attiecībā uz rakstura izglītību. Tajā piedalījās trīsdesmit pieci skolu vadītāji, un datu ieguvei tika izmantotas jauktas metodes (anketas pirms un pēc intervences, fokusa grupu diskusijas un reflektējošu žurnālu).
Pēdējos mēnešos tika turpināta platformas “Arete research” (www.arete.lu.lv) pilnveides zinātniskā uzraudzība, papildinot platformas materiālus. Sakarā ar COVID sekām atcelto komandējumu finansējums tika virzīts uz jauno materiālu tulkošanu un noformēšanu: rakstura uz tikumiskā audzināšanas mācību programma pirmsskolām un 1.-9. klases skolēniem, un rokasgrāmata skolas vadībai par rakstura un tikumisko audzināšanu ieviešanu un izvērtēšanu skolās. Materiāli būs pieejami jau septembra beigās
Maija mēnesī pēcdoktorants virtuāli uzstājās ar referātu divās zinātniskajās konferencēs: “Designing a teacher training programme for character education: an international partnership” Rēzeknes tehnoloģiju akadēmijas organizētajā starptautiski zinātniskajā konferencē “Society, Integration, Education – SIE 2020”; un raksts “Understandings of Character and Virtue Education in Riga: Main Findings” Jelgavas universitātes organizētajā starptautiski zinātniskajā konferencē “Rural Environment. Education. Personality -REEP 2020”. Šajā periodā tika arī turpināta projekta bloga (http://blogi.lu.lv/manuels/) uzturēšana.
2020. gada maijā tika publicēts viens zinātniskais raksts un iesniegti publicēšanai vēl četri zinātniskie darbi. Publicētais raksts, kas tapa sadarbība ar LU PPMF pētniekiem un Spānijas un Igaunijas zinātniekiem, ir “Designing a teacher training programme for character education: an international partnership”, un ir pieejams šeit http://dx.doi.org/10.17770/sie2020vol5.5171 Divi raksti tika sagatavoti kopā ar LU PPMF pētniekiem: “Enhancing 10-15-years-old boys’ understanding of character growth during an international summer camp in Baltic Sea region: A feasibility study” iesniegts žurnālā Journal of Baltic Studies; un raksts “Piloting a Teachers’ Professional Competence Development Programme for Character Education in Latvia” žurnālā Center for Educational Policy Studies Journal , kas ir abi starptautiski recenzējamie žurnāli.
Sadarbībā ar
Apvienotās Karalistes Reading universitātes un Meksikas Universidad Panamericana
zinātniekiem tika arī sagatavots raksts “After MacIntyre: Towards
a Personalist Virtue Ethics Approach to Business and Leadership”, kas tika iesniegts žurnālā Business
Ethics: A European Review;un grāmatas nodaļa “Educating for interpersonal growth:
towards a renewed ethical management education”, kas iesniegta publicēšanai grāmatā The
Future of Management Education (Routledge).