Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Oktobrī vēl viena publikācija

Oktobra vidū tika publicēts raksts “Students’ and staff perceptions of vocational education institution heads’ personality” ievērojamajā žurnālā Quality Assurance in Education (Emerald), sadarbībā ar LU PPMF pētniekiem.

Oktobra vidū pēcdoktorants piedalījās pētnieciski zinātniskajā seminārā Ovjedo (Spānijā), kopā ar 13 zinātniekiem un politikas veidotājiem no Igaunijas, Latvijas un Spānijas. Tikšanās laikā tika apspriesti skolotāju tālākizglītības programmas “Arete catalyst” zinātniskā monitoringa rezultāti, kā arī izvērtēta programmas tās gala struktūra un saturu un apspriests tās ieviešanas efektivitātes izpētes process.

Kopā ar partneriem Ovjedo pilsētā (Spānijā)

Lai popularizētu pētījuma rezultātus arī Latvijā, viņš arī uzstājās ar priekšlasījumu “Vērtību un tikumiskā audzināšana ar mācību priekšmetu starpniecību: Kā attīstītās skolēnu morālie ieradumi eksaktajos priekšmetos?” Skolas2030 projekta konferencē par vērtībām izglītībā “Pasaule skolā – skola pasaulē”, kas notika 3. oktobrī Jelgava. Priekšlasījuma laikā klausītāji tika iepazīstināti ar to, kas ir vērtības un tikumi, kā tos izprast skolas kontekstā, kā praktiski apgūst šos morālos ieradumus? Ko pētījuma dati liecina par vērtību izglītību Latvijā?

Tapusi jauna publikācija un divi referāti par morālo audzināšanu

Septembrī tika publicēts raksts “Relational-Self-of-Virtue: Classical, Modern and Christian Perspectives in Moral Education” LU 77. starptautiskās konferences rakstu krājumā, kas tiek virzīts indeksēšanai Web of Science. Publikācija pieejama šeit

Turklāt, septembra sākumā pēcdoktorants prezentēja pēcdoktorantūras pētījuma rezultātus, uzstājoties ar referātu “Legitimation of Virtue Education under Dictatorship: The Case of Soviet Latvia (from 1948 to 1985)” ECER 2019 konferencē “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future”, kas notika Hamburgā (Vācijā) no 3. līdz 6. septembrim. Publicētās tēzes atrodamas šeit: https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/24/contribution/47051/

Lai popularizētu pētījuma rezultātus arī Latvijā, pēcdoktorants vadīja darbnīcu “Tikumu valoda” Rīgas Domes organizētajā informatīvi praktiskajā seminārā “Atbalsts pedagogiem personisko kompetenču un rakstura izglītības veicināšanai skolās”, kas notika 27. septembrī Latvijas Universitātes Zinātņu mājā. Seminārā laikā arī tika prezentēti programmas “Arete catalyst”, kas atbalsta skolotājus skolēnu morālās izaugsmes audzināšanas darbā, zinātniskā monitoringa rezultāti

Publicētas 3 konferenču tēzes par morālo audzināšanu

Augusta mēnesī tika publicētas konferences tēzes “Impact of after school activities for enhancing character growth mindset: An international study”, kas tika prezentētas iepriekšējā periodā ATEE Spring konferencē. Materiāli pieejami šeit: http://ateespringconference.lu.lv/files/2019/ATEE_abstracts_spring_2019.pdf

tika arī sagatavoti divi referāti Association of Moral Education organizētajai konferencei “Morality and Ethics for the Digital World”, kas notika Sietlā (AVS) novembra sākumā. Viens referāts attiecas uz morālo audzināšanu ārpusskolas aktivitātēm un otrais uz personības morālo izaugsmi. Abi abstrakti tika publicēti šeit (92. un 101. lpp.): https://ame2019com.files.wordpress.com/2019/11/november-6-final-program.pdf  

Ziņojumam “Skolēnu morālo ieradumu veidošanās Latvijas skolās” plaša popularitāte

Marta mēnesī izdotais populārzinātniskais pētījuma ziņojums “Skolēnu morālo ieradumu veidošanās Latvijas skolās” (sk. https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/46498) ieguvis plašu popularitāti.

Preses relīzes par ziņojumu tika publicētas LU mājaslapā (https://www.lu.lv/par-mums/lu-mediji/zinas/zina/t/49182/ ), Latvijas Universitātes Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programmas “Ozolzīle” mājaslapā (https://www.ozolzile.lu.lv/par-mums/zinas/zina/t/49190/ ), kā arī Facebook lapās @ozolzileaug (sk. https://www.facebook.com/ozolzileaug/ ) un @superskolotajiem (sk. https://www.facebook.com/superskolotajiem/) .

Par pētījuma ziņojumu tika arī stāstīts Latvijas Radio 1 raidījumā “Ģimenes studija” (sk. https://lr1.lsm.lv/lv/raksts/gimenes-studija/skolenu-morala-audzinasana-latvijas-skolas.a117061/ ), un pētījuma rezultāti tika apspriesti ar skolēniem vairākās Rīgas skolās, tā starpā 64. vidusskolā un Rīgas katoļu ģimnāzijā. Rezultātu tālākai izplatīšanai plānotas vēl divas publiskās apspriešanas maija beigās Latvijas Nacionālajā Bibliotēkā un Rīgas katoļu ģimnāzijas rīkotajā konferencē “Skolotājs kā līderis”.

Izdots pētījuma ziņojums par skolēnu morālo audzināšanu Latvijas skolās.

Populārzinātniskais ziņojums par tēmu “Skolēnu morālā audzināšana Latvijas skolās: vecāku, skolotāju, topošo skolotāju un  skolu un izglītības pārvaldes vadītāju viedokļi” izstrādāts Dr. Manuela Fernandeza pēcdoktorantūras projekta ietvaros.

2018. gadā tika veikts ievērojams pētījums par skolēnu morālo ieradumu veidošanos Latvijas skolās, kurā piedalījās vairāk nekā 2250 respondentu (skolēni, skolotāji, vecāki, topošie skolotāji un skolu vadītāji) no visiem Latvijas reģioniem. Respondenti aizpildīja starptautiski validētu anketu, kā arī dalījās ar savu viedokli par pētījuma jautājumiem brīvā formā. Viņu izteikumi satur vairāk nekā 13.000 vārdu (apmēram 45 lpp.).

Respondentu iesaistīšanās kvalitāte šajā pētījumā norāda uz tā aktualitāti un nepieciešamību. Pētījums veikts Latvijas likumdošanā ietverto vadlīniju par tikumisko audzināšanu Latvijas skolās (15.07.2016. MK noteikumi Nr. 480) kontekstā, ņemot vērā arī aktuālā izglītības satura reformas projekta “Skola2030” pamatnostādnes. Pētījums īpaši nozīmīgs jauno skolotāju sagatavošanas programmas aktuālo diskusiju ietvaros.

Pētījums pieejams šeit

Pēcdoktorantūras projekts “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)”. ERAF projekta Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/071

Ziņojums

Izdots pētījuma ziņojums “Rakstura un tikumiskās audzināšanas kultūrvēsturiskā izpēte Latvijā un pasaulē”

Viens no ievērojamākajiem soļiem pētījuma īstenošanā ir pētījuma ziņojuma “Rakstura un tikumiskās audzināšanas kultūrvēsturiskā izpēte Latvijā un pasaulē” izveide angļu un latviešu valodā. Ziņojumā apkopoti pēcdoktorantūras projekta pirmajā gadā veiktie pētījumi populārzinātniskā veidā.

Ziņojums strukturēts 3 daļas: pirmajā daļā aplūkotas starptautiskās perspektīvas rakstura un tikumiskās audzināšanas jomā attiecībā uz skolas praksi un skolotāju sagatavošanu. Otrajā daļā aplūkots tikumiskās audzināšanas vēsturiskais aspekts Latvijā, no Latvijas neatkarības iegūšanas līdz mūsdienām. Ziņojumā arī izklāstīta rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratne Latvijas izglītības sistēmā mūsdienās, balstoties uz apmērām 2250 anketām, ko apzinīgi aizpildīja skolēni, topošie pedagogi, skolotāji, vecāki, un skolas vadītāji no visiem Latvijas reģioniem. Trešajā ziņojuma daļā tiek prezentēta vajadzību analīze un piedāvāti ieteikumi rakstura un tikumiskās audzināšanas pilnveidošanai Latvijas skolās.

Ziņojuma galvenais secinājums ir tas, ka Latvijā ir nozīmīgs vecāku un skolotāju atbalsts mērķtiecīgai rakstura un tikumiskās audzināšanas īstenošanai skolā. Latvijas likumdošanā ietvertās vērtības un tikumi ir integrēti skolu reformas projektā Skola2030, kurā tiek atzīta skolēnu paradumu veidošanās un nostiprināšanas nozīme. Tomēr, tajā vēl nav skaidri atrunāta un plānota iespēja tieši mācīt tikumus un vērtības, sekmējot skolēnu morālo ieradumu veidošanos skolā sadarbībā ar ģimenēm. Tiesa, skolēni var patstāvīgi uzvērt (‘grābt’) rakstura un tikumības īpašības skolā un ārpus tas, bet starptautiskā pieredze rāda, ka ir arī iespējams (un svarīgi!) saplānot un mērķtiecīgi veicināt skolēnu morālo attīstīšanos skolā. Pētījums atklāja arī vajadzību atbalstīt skolotājus institucionāli un metodoloģiski šajā jomā.

New blog “Arete – school”

Emuārs “Arete – school” ir skolēnu morālo ieradumu veidošanās atbalsta blogs.

Tas tika izveidots pēcdoktornatūras projekta “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)” ietvaros. (Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/071)

Te regulāri dalīsimies ar projekta informāciju un aktualitātēm.

Vairāk par projektu var lasīt šeit