Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Ziņojumam “Skolēnu morālo ieradumu veidošanās Latvijas skolās” plaša popularitāte

Marta mēnesī izdotais populārzinātniskais pētījuma ziņojums “Skolēnu morālo ieradumu veidošanās Latvijas skolās” (sk. https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/46498) ieguvis plašu popularitāti.

Preses relīzes par ziņojumu tika publicētas LU mājaslapā (https://www.lu.lv/par-mums/lu-mediji/zinas/zina/t/49182/ ), Latvijas Universitātes Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programmas “Ozolzīle” mājaslapā (https://www.ozolzile.lu.lv/par-mums/zinas/zina/t/49190/ ), kā arī Facebook lapās @ozolzileaug (sk. https://www.facebook.com/ozolzileaug/ ) un @superskolotajiem (sk. https://www.facebook.com/superskolotajiem/) .

Par pētījuma ziņojumu tika arī stāstīts Latvijas Radio 1 raidījumā “Ģimenes studija” (sk. https://lr1.lsm.lv/lv/raksts/gimenes-studija/skolenu-morala-audzinasana-latvijas-skolas.a117061/ ), un pētījuma rezultāti tika apspriesti ar skolēniem vairākās Rīgas skolās, tā starpā 64. vidusskolā un Rīgas katoļu ģimnāzijā. Rezultātu tālākai izplatīšanai plānotas vēl divas publiskās apspriešanas maija beigās Latvijas Nacionālajā Bibliotēkā un Rīgas katoļu ģimnāzijas rīkotajā konferencē “Skolotājs kā līderis”.

Izdots pētījuma ziņojums par skolēnu morālo audzināšanu Latvijas skolās.

Populārzinātniskais ziņojums par tēmu “Skolēnu morālā audzināšana Latvijas skolās: vecāku, skolotāju, topošo skolotāju un  skolu un izglītības pārvaldes vadītāju viedokļi” izstrādāts Dr. Manuela Fernandeza pēcdoktorantūras projekta ietvaros.

2018. gadā tika veikts ievērojams pētījums par skolēnu morālo ieradumu veidošanos Latvijas skolās, kurā piedalījās vairāk nekā 2250 respondentu (skolēni, skolotāji, vecāki, topošie skolotāji un skolu vadītāji) no visiem Latvijas reģioniem. Respondenti aizpildīja starptautiski validētu anketu, kā arī dalījās ar savu viedokli par pētījuma jautājumiem brīvā formā. Viņu izteikumi satur vairāk nekā 13.000 vārdu (apmēram 45 lpp.).

Respondentu iesaistīšanās kvalitāte šajā pētījumā norāda uz tā aktualitāti un nepieciešamību. Pētījums veikts Latvijas likumdošanā ietverto vadlīniju par tikumisko audzināšanu Latvijas skolās (15.07.2016. MK noteikumi Nr. 480) kontekstā, ņemot vērā arī aktuālā izglītības satura reformas projekta “Skola2030” pamatnostādnes. Pētījums īpaši nozīmīgs jauno skolotāju sagatavošanas programmas aktuālo diskusiju ietvaros.

Pētījums pieejams šeit

Pēcdoktorantūras projekts “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)”. ERAF projekta Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/071

Ziņojums

Izdots pētījuma ziņojums “Rakstura un tikumiskās audzināšanas kultūrvēsturiskā izpēte Latvijā un pasaulē”

Viens no ievērojamākajiem soļiem pētījuma īstenošanā ir pētījuma ziņojuma “Rakstura un tikumiskās audzināšanas kultūrvēsturiskā izpēte Latvijā un pasaulē” izveide angļu un latviešu valodā. Ziņojumā apkopoti pēcdoktorantūras projekta pirmajā gadā veiktie pētījumi populārzinātniskā veidā.

Ziņojums strukturēts 3 daļas: pirmajā daļā aplūkotas starptautiskās perspektīvas rakstura un tikumiskās audzināšanas jomā attiecībā uz skolas praksi un skolotāju sagatavošanu. Otrajā daļā aplūkots tikumiskās audzināšanas vēsturiskais aspekts Latvijā, no Latvijas neatkarības iegūšanas līdz mūsdienām. Ziņojumā arī izklāstīta rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratne Latvijas izglītības sistēmā mūsdienās, balstoties uz apmērām 2250 anketām, ko apzinīgi aizpildīja skolēni, topošie pedagogi, skolotāji, vecāki, un skolas vadītāji no visiem Latvijas reģioniem. Trešajā ziņojuma daļā tiek prezentēta vajadzību analīze un piedāvāti ieteikumi rakstura un tikumiskās audzināšanas pilnveidošanai Latvijas skolās.

Ziņojuma galvenais secinājums ir tas, ka Latvijā ir nozīmīgs vecāku un skolotāju atbalsts mērķtiecīgai rakstura un tikumiskās audzināšanas īstenošanai skolā. Latvijas likumdošanā ietvertās vērtības un tikumi ir integrēti skolu reformas projektā Skola2030, kurā tiek atzīta skolēnu paradumu veidošanās un nostiprināšanas nozīme. Tomēr, tajā vēl nav skaidri atrunāta un plānota iespēja tieši mācīt tikumus un vērtības, sekmējot skolēnu morālo ieradumu veidošanos skolā sadarbībā ar ģimenēm. Tiesa, skolēni var patstāvīgi uzvērt (‘grābt’) rakstura un tikumības īpašības skolā un ārpus tas, bet starptautiskā pieredze rāda, ka ir arī iespējams (un svarīgi!) saplānot un mērķtiecīgi veicināt skolēnu morālo attīstīšanos skolā. Pētījums atklāja arī vajadzību atbalstīt skolotājus institucionāli un metodoloģiski šajā jomā.

New blog “Arete – school”

Emuārs “Arete – school” ir skolēnu morālo ieradumu veidošanās atbalsta blogs.

Tas tika izveidots pēcdoktornatūras projekta “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)” ietvaros. (Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/071)

Te regulāri dalīsimies ar projekta informāciju un aktualitātēm.

Vairāk par projektu var lasīt šeit