Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Uzsākta pieteikšanās vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas aprobācijai

Šajā mēnesī publicēšanai žurnālā  Encounters in Theory and History of Education, kas indeksēts Web of Science datu bāzē 2. kvartīle, tika iesniegts M. Fernandesa, I. Ķesteres un M. Depaepe  zinātniskais raksts “The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982”. Novembra sākumā uzsākas vidusskolas un profesionālās vidējās izglītības skolotāju pieteikšanās vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas aprobācijai.Tāpat novembra mēnesī projekta komanda sagatavoja un izsūtīja 27 apliecinājumus skolām par dalību tikumiskās audzināšanas projektā “e-TAP”. Novembrī 4 skolās norisinājās virtuālās realitātes scenārija aprobācija ar 11. klases skolēniem – 3. novembrī Rīgas Katoļu ģimnāzijā un Aizkraukles vidusskolā, 10. novembrī Olaines 2. vidusskolā, 22. novembrī Lietuviešu vidusskolā. Kopā aprobācijā piedalījās 55 skolēni. Vēl šajā mēnesī apstiprināšanai tika iesniegta arī Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centrā projekta digitalizācijas komandas izveidotā tālākizglītības programma “Atbalsts pedagogiem “Classpoint” rīka izmantošanā interaktīvu PowerPoint prezentāciju veidošanai tikumiskās audzināšanas veicināšanai”. Programma tiks īstenota 2024. gada februārī un martā.

Referāti “Character and virtue education in Latvia: challenges and opportunities” un “Lessons learned over 70 years of transformations of moral education in Latvia”, kas tika prezentēti ECVA konferencē, tika izvēlēti publicēšanai 2024. gadā kopīgā grāmatā, ko izdos izdevniecība McGrawHill. Klašu audzinātājiem, kas piedalās efektivitātes pētījumā, tika nosūtītas individualizētas prezentācijas, kurās atspoguļoti 2. mērījuma rezultāti katrā klasē. 5. oktobrī Latvijas Universitātes mājaslapā tiek publicēts raksts par M. Fernandesa interviju laikrakstā “Zinātnes Vēstnesis”.

Projekta komanda saņēma augstu un ļoti atzinīgu vērtējumu par paveiktajiem darbiem līdz projekta vidum, balstoties uz vidusposma pārskatu. Starptautiskie vērtētāji atzina, ka projekta komanda “iespaidīgi pārsniedza plānotos mērķus, kas liecina par izcilību”. Projekts “nepārprotami pārsniedza cerības”, un sasniegtie rezultatīvie rādītāji “nepārprotami liecina par izcilu projekta īstenošanu un tā zinātnisko kvalitāti… un ievērojamu ietekmi”. Projekts “neapšaubāmi radījis jaunas atziņas un jaunas zināšanas”.

Projekts prezentēts Saeimā organizētajā konferencē

18. septembrī Saeimā norisinājās konference par risinājumiem bērnu un jauniešu psihoemocionālās veselības uzlabošanā. M. Fernandess šajā konferencē dalījās ar zināšanām jautājumos, kas saistīti ar vērtībām un izglītību, tostarp vērtībizglītības nozīmi, izaicinājumiem un risinājumiem.Latvijas Zinātņu akadēmijas, Latvijas Zinātnes padomes un Latvijas Zinātnieku savienības laikrakstā “Zinātnes Vēstnesis” 25. septembrī publicēta intervija ar M. Fernandesu, kurā tiek izklāstītas tikumiskās audzināšanas prioritātes. Līdz gada beigām to izlasīja vairāk par 2500 cilvēku. Septembra mēnesī tika organizēti arī atsvaidzināšanas semināri pedagogiem, kuri turpina vai uzsāk dalību “e-TAP+” projektā. Kopumā tiešsaistes semināros piedalījās 33 pedagogi, kas pārstāv 4., 7. un 9. klases.

ECER konferencē Glāzgovā prezentēts referāts

Glāzgovā 29.-31. augustam norisinājās ECER konference “The Value of Diversity in Education and Educational Research” , kurā tika prezentēts referāts “Using a Virtual Reality Solution for Discussing Moral Dilemmas in Upper Secondary Education Level: Preliminary Results”. Referātu sagatavoja M. Fernandess, T. Pīgozne, A. Sidorova un R. Vējiņš. Augustā tika arī turpināts darbs ar efektivitātes pētījuma 2. mērījuma datu analīzi un interpretāciju, lai sagatavotu populārzinātnisku ziņojumu.

Revērojamā žurnālā Journal of Moral Education publicēts komandas raksts

Jūlija beigās ievērojamā žurnālā Journal of Moral Education (Q1) tika publicēts M. Fernandesa, I. Maslo un S. Surikovas raksts par rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratni skolas vidē Comprehension of character and virtue education: Analysis and synthesis of narratives from school practice”. Ar atsauci uz projektu žurnālā Historia Scholastica publicēšanai tika pieņemts projketa galvenā izpildītāja M. Depaepes zinātniskais raksts “Jenseits der pädagogischen Illusion? Historischvergleichende Überlegungen zur Wirkungsgeschichte der moralischen Bildung von Kindern und Jugendlichen”, kurā aprakstīti vēsturiski apsvērumi saistībā ar bērnu un jauniešu tikumiskās audzināšanas ietekmes vēsturi. Jūlija mēnesī tika arī sagatavotas 97 individualizētas prezentācijas, kas tiks nosūtītas visiem klašu audzinātājiem, kuri piedalījās efektivitātes pētījuma 2. mērījumā. Arī pēc jūnija konferences Madridē tika uzsākta sadarbība ar 9 dalībvalstīm no European Character and Virtue Association (ECVA), lai gatavotu kopīgu pētniecisku projektu 2024. gadā.

Veiksmīgi norisinājās pēdējie projekta darbi šajā semestrī

Jūnijā turpinās vidusskolas programmas izvērtēšana, izmantojot kritiskā drauga sistēmu starp projekta darbiniekiem. Žurnālā Journal of Moral Education tika iesniegti pēdējie labojumi rakstam “Comprehension of character education and virtue education in Latvia: Analysis and synthesis of school actors’ views”, kas jau tika publicēts un ir pieejams šeit: https://doi.org/10.1080/03057240.2023.2236800  

No 28. – 30. jūnijam Madridē norisinājās ´Eiropas rakstura un tikumiskās audzināšanas´ (ECVA) biedrības zinātniskā konference, kurā M. Fernandezs, kā galvenais runātājs, uzstājās ar lekciju “Character and virtue education in Latvia: challenges and opportunitie” un arī ar referātu “Lessons learned over 70 years of transformations of moral education in Latvia”, kā arī piedalījās ECVA biedrības tikšanās, stiprinot zinātnisko tīklu ar vairākiem zinātniekiem no UK, Spānijas, Čehijas par iespēju pieteikt kopīgus projektus. Plašāka informācija par kongresu pieejama šeit!

1500 skolēni no 96 klasēm piedalās longitudinālā pētījuma 2. mērījumā

12. maijā M. Fernandezs un S. Surikova attālināti uzstājās Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes 16. starptautiskajā zinātniskajā konferencē “Rural Environment. Education. Personality – REEP 2023” ar referātu “Early adolescents’ beliefs about the development of their moral character: The case of Latvia”. Referāts tika publicēts un ir pieejams šeit!

Maijā intensīvi tiek strādāts pie datu vākšanas. Kopumā pētījumā piedalījās aptuveni 1500 skolēni no 96 klasēm dažādos Latvijas reģionos (36  8.klases, 33  6. klases un 27  3.klases).

LU PPMF studenti izvērtē vidusskolas programmu

1. un 22.  aprīlī M. Fernandezs un G. Elksne tikās attālināti ar divām bakalaura līmeņa studentu grupām (31 students), lai turpinātu izvērtēt vidusskolas programmas iestrādes. Kopumā saņemtas 169 atgriezeniskās saites anketas par visām 36 nodarbībām, kas iekļautas vidusskolas programmā. 11. aprīlī projekta mājaslapā tika publicēta ziņa par plānoto programmas efektivitātes izpētes 2. mērījumu, kurā aicināti piedalīties120 klašu audzinātāji, kas strādā 3.,6. un 8. klasēs. Vairāk lasiet šeit!

Programmas digitalizācijas jomā, šajā mēnesī arī tika saņemtas 11 atgriezeniskās saites anketas no pieciem 8. klases skolotājiem, kuri praksē pārbaudīja digitalizētās prezentācijas, strādājot ar “Classpoint” rīku. Aprīļa beigās (27.04.) projekta komandas pārstāvji (M. Fernandezs, T. Pīgozne, R. Vējiņš) sadarbībā ar diviem VR kompānijas “Vividly” pārstāvjiem viesojās Lietuviešu vidusskolā un darbojās ar 11. klases skolēniem. Tikšanās mērķis bija pilotēt projektā izveidoto virtuālās realitātes pieredzi un diskutēt par morālo dilemmu, kas tajā ir attēlota. Tikšanās laikā tika savākti dati, kas tiks prezentēti ECER starptautiskajā konferencē augusta beigās.

Projekta rezultāti prezentēti Olainē un Ventspilī

1. martā Olaines 1. vidusskolā norisinājās klātienes tikšanās ar 8 pedagogiem un 47 skolēnu vecākiem no 1.-10. klasei, kurā par tikumiskās audzināšanas jautājumiem un projekta materiāliem uzstājās projekta eksperte A. Sidorova.

8. martā M. Fernandezs Ventspils 1. pamatskolā vadīja klātienes semināru 22 pedagogiem, kuri strādā no 1.-9. klasei, bet pēc semināra kopā ar 8. klases audzinātāju L. Ozolu vadīja diskusiju ar 23 8. klases skolēniem par morālo izaugsmi un tikumiskās audzināšanas jautājumiem.

16. martā norisinājās  LU 81. Zinātniskā konference, kurā M. Fernandezs, A. Sidorova un S. Surikova uzstājās attālināti ar referātu par tikumiskās audzināšanas programmas izveidi vidusskolām “Facilitating conversation about virtues and values with high school students – insights from the elaboration process of an innovative programme”. Turklāt, 21. un 22. martā M. Fernandezs un projekta eksperte G. Elksne klātienē sadarbojās ar 4 LU PPMF studentu grupām (58 studenti), lai sāktu izvērtēt vidusskolas programmas iestrādes. 

Marta beigās biedrībā “Svētā ģimenes māja” M. Fernandezs un A. Mūrnieks tikās ar 12 biedrības pārstāvjiem, kuri strādā ar jauniešiem un viņu ģimenēm, lai runātu par tikumiskās audzināšanas programmu, tās saturu un izstrādātajiem materiāliem. Sīkāka informācija par tikšanos pieejama šeit !

Turpinās darbs pie zinātniskajiem rakstiem

Februārī žurnālā Journal of Moral Education (pirmās klases žurnālā, kas pozicionē sevi kā unikālu starpdisciplināru forumu diskusijām un analīzei par morālo audzināšanu un attīstību visa mūža garumā) publicēšanai tika iesniegts M. Fernandeza, I. Maslo un S. Surikovas raksts par rakstura un tikumiskās audzināšanas izpratni skolas vidē “Comprehension of character and virtue education: Analysis and synthesis of narratives from school practice”.