Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.
This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.
FUNDING
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385
Decembrī turpinājās arī noslēguma konferences un projekta rezultātu aktīva izplatīšana nacionālajā presē (piemēram, avizē ogrenet.lv un NVO ‘Par ģimeni” mājas lapā).
Projekta pirmie rezultāti tiks prezentēti trīs nozīmīgās starptautiskās konferencēs. Latvijas normatīvo aktu un vēsturisko dokumentu izpētes rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 13. februārī Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes organizētajā konferencē “The 83rd International Scientific Conference 2025” Rīgā, Latvijā. Starptautisko dokumentu un pētījumu analīzes rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 9.–12. septembrī ECER 2025 konferencē “Charting the way forward: Education, research, potentials and perspectives” Belgradā, Serbijā. Savukārt, Latvijas pedagoģisko materiālu un citu informatīvi izglītojošo materiālu izvērtēšanas rezultāti plānots prezentēt 2025. gada 24.–26. jūnijā ECVA 2025 konferencē “What makes a life of flourishing? Character – Life skills – Competencies” Vīnē, Austrijā
Ar vērienīgu un iedvesmojošu konferenci “Tikumi izaugsmei”, kas norisinājās 22. novembrī Latvijas Universitātes Zinātņu mājā, noslēdzās LZP projekts “Digitālas mācību programmas efektivitātes izpēte jauniešu tikumiskajai audzināšanai Latvijas izglītības iestādēs”. Informācija par konference (t.sk. tiešraides ieraksts pieejamā projekta vietnē). Konferencē piedalījās Latvijas Zinātnes padomes direktore, UNESCO ģenerālsekretāre Latvijā, Saeimas deputāts, LU IPZF dekāni un aptuveni 100 skolotāji un skolas vadītāji.
24. oktobri notika AME 50. starptautiskajā konference “Between Is and Ought: Meaningful Engagement in a Morally Complex World” Ņujorkā, kurā projekta vadītājs uzstājās ar referātu “Effectiveness research of a Virtue Education Curriculum (Grades 1-9): A Longitudinal Study”. Konference deva iespēju stiprināt zinātnisko tīklošanu. Tika nostiprināti esošie kontakti un dibināti jauni kontakti ar kolēģiem no Singapūras izglītības ministrijas, Taivānas Ting-Hua Valsts universitātes, ASV Gordon College, Gevirtz Graduate School of Education University of California, Santa Barbara u.c. Uzstāšanās kopsavilkums tika publicēts konferences vietnē
13. septembrī notika seminārs Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” 20 skolotājiem par projekta saturu. Tika arī publicētas ziņas Facebookā un projekta mājas lapā par projekta noslēguma konferenci, kas notiks 22. novembrī.
Izglītības zinātņu un psiholoģijas Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošais pētnieks Manuels Hoakins Fernandess-Gonsaless ir viens no trīspadsmit Latvijas Universitātes un Banku augstskolas Zinātnieku (profesoru) grantu saņēmējiem. Līdz 2026. gada februārim viņš pētīs saistību starp draudzību un jauniešu tikumisko izaugsmi, kas ir viņa pētniecības lauks jau vairāk par 7 gadiem.
Ar šo projektu tiek turpināts iesākto – veicināt jauniešu domāšanas paradigmas maiņu no hedonisma un individuālisma uz autentisku draudzību, kuras pamatā ir augsti un krietni ideāli (vispārcilvēciskās morālās vērtības) un prasme brīvi un principiāli tās īstenos dzīvē (tikumi). Projekts balstās uz atziņas, ka jauniešu morālās attīstības mērķis ir kļūt par cik vien iespējams labu draugu saviem draugiem. Šis projekts ir nepieciešams, tāpēc ka dziļa draudzība ir nepieciešama laimīgai dzīvei, bet tā nav pietiekami izpētīta
Granta projektu “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai”: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028 finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007).
Augustā tika apstiprināti vēl divi projekti, kas tika izstrādāti LZP projekta ietvaros, un ko finansē Atveseļošanas un noturības mehānisma atbalstīts projekts “Latvijas Universitātes iekšēja un ārēja konsolidācija” (Nr. 5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/007): zinātnieka Granta projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai”: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” nr. LU-BA-ZG-2024/1-0028 , un pētniecības un attīstības granta projekts “Vērtībās balstītas ģimenes pratības un seksuālās izglītības veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” nr. LU-BA-PA-2024/1-0011
Jūlijā tika apstiprināts LZP projektā izstrādātais Erasmus+ pieteikums “Making inclusive values attractive for Late Adolescents – INCLUDO (Erasmus+ KA2 Strategic Partnership, Nr. 2024-1-LV01-KA220-SCH-000247141), kura ietvaros tiks izveidota uz pētījumiem balstīta un viegli lietojama skolotāja rokasgrāmata un skolotāju apmācības kurss, lai padarītu iekļaujošas vērtības pievilcīgas pusaudžiem
Šajā mēnesī tika publicētas divas pētnieku
komandas grāmatas nodaļas “Current Challenges and Opportunities for
Character Education in Latvia” un “Understandings of character education
and virtue education in Latvia: Insights from school practitioners’ narratives”
McGraw Hill izdevniecībā izdotajā grāmatā “Character education in
Europe: challenges and opportunities” sadarbība ar koleģiem no Spānijas
un Apvienotās Karalistes. No 26. līdz
28. jūnijam tika arī prezentēts pētījuma ziņojums “A longitudinal study on
the development of basic education pupils’ moral character in Latvia” Eiropas
tikumiskā rakstura asociācijas ikgadējā konferencē Romā.
Jūnijā turpinājās regulāra komunikācija ar skolotājiem, kas piedalījās projektā. Maija mēnesī tika saņemtas vairāk par 1000 skolēnu anketas, kas piedalījās longitudinālā pētījuma 3. mērījumā, un tika nosūtītas 264 informatīvas vēstules skolotājiem, kas strādāja projektā dažādās aktivitātēs.