Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Publicētas divas pētnieku komandas grāmatas nodaļas

Šajā mēnesī tika publicētas divas pētnieku komandas grāmatas nodaļas “Current Challenges and Opportunities for Character Education in Latvia” un “Understandings of character education and virtue education in Latvia: Insights from school practitioners’ narratives” McGraw Hill izdevniecībā izdotajā grāmatā “Character education in Europe: challenges and opportunities” sadarbība ar koleģiem no Spānijas un Apvienotās Karalistes. No 26. līdz 28. jūnijam tika arī prezentēts pētījuma ziņojums “A longitudinal study on the development of basic education pupils’ moral character in Latvia” Eiropas tikumiskā rakstura asociācijas ikgadējā konferencē Romā.

Jūnijā turpinājās regulāra komunikācija ar skolotājiem, kas piedalījās projektā. Maija mēnesī tika saņemtas vairāk par 1000 skolēnu anketas, kas piedalījās longitudinālā pētījuma 3. mērījumā, un tika nosūtītas 264 informatīvas vēstules skolotājiem, kas strādāja projektā dažādās aktivitātēs.

Projekta komanda uzstājās vairākās zinātniskajās konferencēs

Maija sākumā tika iesniegti projekti “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai: Dziļas draudzības un morālās attīstības mijiedarbības teorētiska izpēte” LU un BA zinātnieku (profesoru) grantu konkursam un “Ģimenes vērtībās balstīta tikumiskā dzimumaudzināšana veicināšana Latvijas izglītības sistēmā” LU un BA pētniecības un attīstības grantu konkursam.

Maija 2. nedēļā turpinājās longitudinālā pētījuma 3. mērījuma datu vākšana visā Latvijā. Turklāt, 10. maijā M. Fernandess un S. Surikova uzstājās REEP 2024 konferencē ar referātu “A Longitudinal Study on the Development of Moral Character in Early Adolescents: Intermediate Results”, bet 22. maijā tika arī prezentēts pētījuma komandas referāts “Teachers’ motivations, beliefs, and expectations regarding moral education in upper secondary education” Rēzeknes tehnoloģijas akadēmijas konferencē. Referāti tika publicēti abu konferenču rakstu krājumos.

Maijā arī tika pieņemti publicēšanai ar I Ķesteri un M. Depaepi sagatavotais raksts “The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982” 1. kvartiles žurnālā Encounters in Theory and History of Education un pētnieku komandas raksts “Dynamics of primary school pupils’ beliefs about the development of their moral character” LU konferences rakstu krājumā.

18.maijā projekta eksperte B. Balandīna un projekta vadītājs M. Fernandess Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā vadīja nodarbību par draudzību un piedalījās tikumiskās audzināšanas programmas “e-TAP” atklāšanas svētkos 2.-3. klases skolēniem, viņu skolotājiem un skolas vadības pārstāvjiem. Tika arī iesniegts publicēšanai žurnālā Cogent Education Apvienotās Karalistes pētnieces K. Akrivou un projekta vadītāja raksts “The ‘Person of moral growth’: A model for moral development based on personalist virtue ethics”, kā arī tika publicēti vairāki ieraksti Facebook lapā par sadarbību ar Ziepniekkalna skolu un uzstāšanos konferencēs.

Publicēta intervija ar projekta vadītāju žurnālā Zinātnes Vēstnesī

Otrajā aprīlī tika publicēta intervija “Ģimenē audzina dzīvojot kopā, mīlot vienam otru” ar projekta vadītāju M. Fernandesu žurnālā Zinātnes Vēstnesī. Mēneša sākumā tika nosūtītas vairāk par 260 vēstules projektā skolotājiem ar informāciju par pēdējiem notikumiem un nākotnes plāniem. 4. aprīlī notika komandējums uz Viesītes vidusskolu, kur projekta vadītājs M. Fernandess satikās ar 35 vecākiem un 15 skolotājiem, vadot viņiem lekciju par tikumisko audzināšanu un projekta aktivitātēm. 16. aprīlī tika publicēts raksts Aizkraukle avīzē ‘Staburags’, kurā tika prezentētas projekta pamatnostādnes un padarītais darbs. 18. aprīlī Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā doktorants R. Vējiņš un projekta vadītājs uzstājās ar prezentāciju ‘Brīvs un principiāls” 7.-8. klases skolēniem. Vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas pilotēšana skolās, kas sākas 15.01.2024 un ilga līdz 30.04.2024, veiksmīgi norisinājās: tajā piedalījās 107 skolotāji un tika saņemtas 364 skolotāju atgriezeniskās saites anketas par vadītajām nodarbībām.

Iesniegts ievērojams Erasmus+ projekts

Marta sākumā projekta vadītājs M. Fernandess sadarbībā ar Igaunijas Tartu universitāti, Spānijas Navarras universitāti un profesionālās izglītības centru “Xabec” un Latvijas RIIMC un Rīgas katoļu ģimnāziju iesniedza Erasmus+ un European Solidarity Corps projekta pieteikumu “Making inclusive values attractive in secondary education – INCLUDO”. Projekta vadītājam, pētniekam M. Fernandesam un ekspertam A. Mūrniekam bija iespēja piedalīties divās intervijās Latvijas Kristīgajā radio raidījumā “Šī laika bērni”. Intervijai bija divas daļas, pirmā daļa norisinājās 2024. gada 18. martā, bet turpinājums bija 2024. gada 22. martā. Notika arī viesošanās Aizkraukles novada vidusskolā, kur ar pētījuma rezultātiem iepazīstināja četras 7.klases. Projekta pētniece un klases audzinātāja G. Elksne aktīvi iepazīstināja LU studentus ar projektā paveikto LU filiālēs – Tukuma filiālē – 18 studentiem un Cēsu filiālē – 43 studentiem. Šajā mēnesī tika arī publicēts M. Fernandesa un L. Seņkānes-Sostes raksts “What is quality leadership in higher education? A case study of a Latvian institution” spāņu žurnālā “Revista Derechos Humanos y Educación”.

Sadarbībā ar RIIMC tika vadīts skolotāju tālākizglītības kurss

16. februārī Latvijas Universitātes 82. starptautiskā zinātniskā konferencē ar referātu “Dynamics of primary school pupils’ beliefs about the development of their moral character: Insights from a longitudinal study in Latvia” uzstājās M. Fernandess, S. Surikova un B. Baladīna. Februārī un martā notika 8. klases digitalizēto PowerPoint prezentāciju validēšana ar skolotājiem un sadarbībā ar RIIMC tika vadīts skolotāju tālākizglītības kurss “Atbalsts pedagogiem Classpoint rīka izmantošanā interaktīvu PowerPoint prezentāciju veidošanai tikumiskās audzināšanas veicināšanai”, kurā piedalījās 20 skolotāji. Februāra vidū Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā apmērām 100 vidusskolas skolēniem tika prezentēta tikumiskās audzināšanas programma, kas izstrādāta projekta ietvaros, un pēc tam projekta komanda diskutēja par turpmāko sadarbību ar pieciem skolas pārstāvjiem.

Uzsākta vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas aprobācija

Gadu mijā tika uzsākta ievērojama tikumiskās audzināšanas programmas aprobācija Latvijas vidusskolās. Dažu nedēļu laikā vairāk nekā 120 Latvijas pedagogu brīvprātīgi pieteicās, lai savās klasēs piedalītos vidusskolas programmas aprobācijai, kas norisināsies no februāra līdz aprīlim. 2024. gada sākumā projekta pētnieku komanda pieteica dalību divās starptautiskās konferencēs: LU 82. starptautiskā zinātniskā konference un Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes 17. starptautiskā zinātniskā konference “Rural Environment. Education. Personality”, lai prezentētu projekta rezultātus. Tika arī iesniegts M. Fernandesa un S. Surikovas raksts “Age- and sex-based differences in early adolescents’ beliefs about the development of their moral character” publicēšanai Journal of Baltic Studies. 2023. gada nogalē tika iesniegts granta pieteikums “Listening to the moral resonance of friendship” projekta uzsaukumā HORIZON-ERC – Consolidator Grant 2024.

Izdots projekta otrais populārzinātniskais ziņojums

Decembrī tika izdots projekta otrais populārzinātniskais ziņojums, kas apkopo skolēnu tikumiskā rakstura attīstīšanas 2. mērījuma rezultātus un ir pieejams LU repozitorija brīvpieejā. Vēl decembra sākumā tika izsūtītas 43 vēstules izglītības pārvalžu vadītājiem, kā arī 270 vēstules vidējās un profesionālās  izglītības skolu direktoriem ar aicinājumu piedalīties vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas aprobācijā. 13. decembrī projekta komandas pārstāvji M. Fernandess un A. Sidorova uzstājās Olaines 1. vidusskolā ar prezentāciju “Brīvs un principiāls – 21. gadsimta jauniešu vērtības zinātniskā skatījumā”. Pasākumā piedalījās 15 skolēni un 2 pedagogi. Decembra beigās publicēšanai grāmatā “Character education in Europe: challenges and opportunities (izdevniecība – Editorial: McGrawHill) tika iesniegts M. Fernandesa, I. Maslo un S. Surikovas zinātniskais raksts “Understandings of character education and virtue education in Latvia: Insights from school practitioners’ narratives”.

Balstoties uz Google Analytics datiem projekta mājaslapa 2023. gada laikā sasniegusi 12 226 skatījumus – no tiem 3321 lapu apmeklējuši pirmo reizi. Interesi par mājaslapā pieejamo informāciju izrādījuši lietotāji ne tikai no Latvijas, bet arī no tādām valstīm kā – Brazīlija, Francija, Apvienotā Karaliste, Vācija, Nīderlande un Spānija. Par mājaslapas nepieciešamību un funkcionalitāti liecina arī tas, ka no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim kopumā veiktas aptuveni 3900 lejupielādes ar piedāvātajiem nodarbību plāniem.

Uzsākta pieteikšanās vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas aprobācijai

Šajā mēnesī publicēšanai žurnālā  Encounters in Theory and History of Education, kas indeksēts Web of Science datu bāzē 2. kvartīle, tika iesniegts M. Fernandesa, I. Ķesteres un M. Depaepe  zinātniskais raksts “The Legitimization Discourse of Virtue Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia from 1947 to 1982”. Novembra sākumā uzsākas vidusskolas un profesionālās vidējās izglītības skolotāju pieteikšanās vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas aprobācijai.Tāpat novembra mēnesī projekta komanda sagatavoja un izsūtīja 27 apliecinājumus skolām par dalību tikumiskās audzināšanas projektā “e-TAP”. Novembrī 4 skolās norisinājās virtuālās realitātes scenārija aprobācija ar 11. klases skolēniem – 3. novembrī Rīgas Katoļu ģimnāzijā un Aizkraukles vidusskolā, 10. novembrī Olaines 2. vidusskolā, 22. novembrī Lietuviešu vidusskolā. Kopā aprobācijā piedalījās 55 skolēni. Vēl šajā mēnesī apstiprināšanai tika iesniegta arī Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centrā projekta digitalizācijas komandas izveidotā tālākizglītības programma “Atbalsts pedagogiem “Classpoint” rīka izmantošanā interaktīvu PowerPoint prezentāciju veidošanai tikumiskās audzināšanas veicināšanai”. Programma tiks īstenota 2024. gada februārī un martā.

Referāti “Character and virtue education in Latvia: challenges and opportunities” un “Lessons learned over 70 years of transformations of moral education in Latvia”, kas tika prezentēti ECVA konferencē, tika izvēlēti publicēšanai 2024. gadā kopīgā grāmatā, ko izdos izdevniecība McGrawHill. Klašu audzinātājiem, kas piedalās efektivitātes pētījumā, tika nosūtītas individualizētas prezentācijas, kurās atspoguļoti 2. mērījuma rezultāti katrā klasē. 5. oktobrī Latvijas Universitātes mājaslapā tiek publicēts raksts par M. Fernandesa interviju laikrakstā “Zinātnes Vēstnesis”.

Projekta komanda saņēma augstu un ļoti atzinīgu vērtējumu par paveiktajiem darbiem līdz projekta vidum, balstoties uz vidusposma pārskatu. Starptautiskie vērtētāji atzina, ka projekta komanda “iespaidīgi pārsniedza plānotos mērķus, kas liecina par izcilību”. Projekts “nepārprotami pārsniedza cerības”, un sasniegtie rezultatīvie rādītāji “nepārprotami liecina par izcilu projekta īstenošanu un tā zinātnisko kvalitāti… un ievērojamu ietekmi”. Projekts “neapšaubāmi radījis jaunas atziņas un jaunas zināšanas”.

Projekts prezentēts Saeimā organizētajā konferencē

18. septembrī Saeimā norisinājās konference par risinājumiem bērnu un jauniešu psihoemocionālās veselības uzlabošanā. M. Fernandess šajā konferencē dalījās ar zināšanām jautājumos, kas saistīti ar vērtībām un izglītību, tostarp vērtībizglītības nozīmi, izaicinājumiem un risinājumiem.Latvijas Zinātņu akadēmijas, Latvijas Zinātnes padomes un Latvijas Zinātnieku savienības laikrakstā “Zinātnes Vēstnesis” 25. septembrī publicēta intervija ar M. Fernandesu, kurā tiek izklāstītas tikumiskās audzināšanas prioritātes. Līdz gada beigām to izlasīja vairāk par 2500 cilvēku. Septembra mēnesī tika organizēti arī atsvaidzināšanas semināri pedagogiem, kuri turpina vai uzsāk dalību “e-TAP+” projektā. Kopumā tiešsaistes semināros piedalījās 33 pedagogi, kas pārstāv 4., 7. un 9. klases.