Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.
This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.
FUNDING
“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”
Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385
Šajā mēnesī tika publicētas divas pētnieku
komandas grāmatas nodaļas “Current Challenges and Opportunities for
Character Education in Latvia” un “Understandings of character education
and virtue education in Latvia: Insights from school practitioners’ narratives”
McGraw Hill izdevniecībā izdotajā grāmatā “Character education in
Europe: challenges and opportunities” sadarbība ar koleģiem no Spānijas
un Apvienotās Karalistes. No 26. līdz
28. jūnijam tika arī prezentēts pētījuma ziņojums “A longitudinal study on
the development of basic education pupils’ moral character in Latvia” Eiropas
tikumiskā rakstura asociācijas ikgadējā konferencē Romā.
Jūnijā turpinājās regulāra komunikācija ar skolotājiem, kas piedalījās projektā. Maija mēnesī tika saņemtas vairāk par 1000 skolēnu anketas, kas piedalījās longitudinālā pētījuma 3. mērījumā, un tika nosūtītas 264 informatīvas vēstules skolotājiem, kas strādāja projektā dažādās aktivitātēs.
Maijā arī tika pieņemti publicēšanai ar I Ķesteri un M. Depaepi
sagatavotais raksts “The Legitimization Discourse of Virtue
Education under Dictatorship and Its Reception in the Schools of Soviet Latvia
from 1947 to 1982” 1.
kvartiles žurnālā Encounters in Theory and History of Education un pētnieku
komandas raksts “Dynamics of primary school pupils’ beliefs about the
development of their moral character” LU konferences rakstu krājumā.
18.maijā projekta eksperte B. Balandīna un projekta vadītājs M. Fernandess Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā vadīja nodarbību par draudzību un piedalījās tikumiskās audzināšanas programmas “e-TAP” atklāšanas svētkos 2.-3. klases skolēniem, viņu skolotājiem un skolas vadības pārstāvjiem. Tika arī iesniegts publicēšanai žurnālā Cogent Education Apvienotās Karalistes pētnieces K. Akrivou un projekta vadītāja raksts “The ‘Person of moral growth’: A model for moral development based on personalist virtue ethics”, kā arī tika publicēti vairāki ieraksti Facebook lapā par sadarbību ar Ziepniekkalna skolu un uzstāšanos konferencēs.
Otrajā aprīlī tika publicēta intervija “Ģimenē audzina dzīvojot kopā, mīlot vienam otru” ar projekta vadītāju M. Fernandesu žurnālā Zinātnes Vēstnesī. Mēneša sākumā tika nosūtītas vairāk par 260 vēstules projektā skolotājiem ar informāciju par pēdējiem notikumiem un nākotnes plāniem. 4. aprīlī notika komandējums uz Viesītes vidusskolu, kur projekta vadītājs M. Fernandess satikās ar 35 vecākiem un 15 skolotājiem, vadot viņiem lekciju par tikumisko audzināšanu un projekta aktivitātēm. 16. aprīlī tika publicēts raksts Aizkraukle avīzē ‘Staburags’, kurā tika prezentētas projekta pamatnostādnes un padarītais darbs. 18. aprīlī Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā doktorants R. Vējiņš un projekta vadītājs uzstājās ar prezentāciju ‘Brīvs un principiāls” 7.-8. klases skolēniem. Vidusskolas tikumiskās audzināšanas programmas pilotēšana skolās, kas sākas 15.01.2024 un ilga līdz 30.04.2024, veiksmīgi norisinājās: tajā piedalījās 107 skolotāji un tika saņemtas 364 skolotāju atgriezeniskās saites anketas par vadītajām nodarbībām.
Marta sākumā projekta vadītājs M. Fernandess sadarbībā ar Igaunijas Tartu universitāti, Spānijas Navarras universitāti un profesionālās izglītības centru “Xabec” un Latvijas RIIMC un Rīgas katoļu ģimnāziju iesniedza Erasmus+ un European Solidarity Corps projekta pieteikumu “Making inclusive values attractive in secondary education – INCLUDO”. Projekta vadītājam, pētniekam M. Fernandesam un ekspertam A. Mūrniekam bija iespēja piedalīties divās intervijās Latvijas Kristīgajā radio raidījumā “Šī laika bērni”. Intervijai bija divas daļas, pirmā daļa norisinājās 2024. gada 18. martā, bet turpinājums bija 2024. gada 22. martā. Notika arī viesošanās Aizkraukles novada vidusskolā, kur ar pētījuma rezultātiem iepazīstināja četras 7.klases. Projekta pētniece un klases audzinātāja G. Elksne aktīvi iepazīstināja LU studentus ar projektā paveikto LU filiālēs – Tukuma filiālē – 18 studentiem un Cēsu filiālē – 43 studentiem. Šajā mēnesī tika arī publicēts M. Fernandesa un L. Seņkānes-Sostes raksts “What is quality leadership in higher education? A case study of a Latvian institution” spāņu žurnālā “Revista Derechos Humanos y Educación”.
16. februārī Latvijas Universitātes 82. starptautiskā zinātniskā konferencē ar referātu “Dynamics of primary school pupils’ beliefs about the development of their moral character: Insights from a longitudinal study in Latvia” uzstājās M. Fernandess, S. Surikova un B. Baladīna. Februārī un martā notika 8. klases digitalizēto PowerPoint prezentāciju validēšana ar skolotājiem un sadarbībā ar RIIMC tika vadīts skolotāju tālākizglītības kurss “Atbalsts pedagogiem Classpoint rīka izmantošanā interaktīvu PowerPoint prezentāciju veidošanai tikumiskās audzināšanas veicināšanai”, kurā piedalījās 20 skolotāji. Februāra vidū Rīgas Ziepniekkalna vidusskolā apmērām 100 vidusskolas skolēniem tika prezentēta tikumiskās audzināšanas programma, kas izstrādāta projekta ietvaros, un pēc tam projekta komanda diskutēja par turpmāko sadarbību ar pieciem skolas pārstāvjiem.
Gadu mijā tika uzsākta ievērojama tikumiskās audzināšanas programmas aprobācija Latvijas vidusskolās. Dažu nedēļu laikā vairāk nekā 120 Latvijas pedagogu brīvprātīgi pieteicās, lai savās klasēs piedalītos vidusskolas programmas aprobācijai, kas norisināsies no februāra līdz aprīlim. 2024. gada sākumā projekta pētnieku komanda pieteica dalību divās starptautiskās konferencēs: LU 82. starptautiskā zinātniskā konference un Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes 17. starptautiskā zinātniskā konference “Rural Environment. Education. Personality”, lai prezentētu projekta rezultātus. Tika arī iesniegts M. Fernandesa un S. Surikovas raksts “Age- and sex-based differences in early adolescents’ beliefs about the development of their moral character” publicēšanai Journal of Baltic Studies. 2023. gada nogalē tika iesniegts granta pieteikums “Listening to the moral resonance of friendship” projekta uzsaukumā HORIZON-ERC – Consolidator Grant2024.
Balstoties uz Google Analytics datiem projekta mājaslapa 2023. gada laikā sasniegusi 12 226 skatījumus – no tiem 3321 lapu apmeklējuši pirmo reizi. Interesi par mājaslapā pieejamo informāciju izrādījuši lietotāji ne tikai no Latvijas, bet arī no tādām valstīm kā – Brazīlija, Francija, Apvienotā Karaliste, Vācija, Nīderlande un Spānija. Par mājaslapas nepieciešamību un funkcionalitāti liecina arī tas, ka no 2023. gada 1. septembra līdz 2023. gada 31. decembrim kopumā veiktas aptuveni 3900 lejupielādes ar piedāvātajiem nodarbību plāniem.
Projekta komanda saņēma augstu un ļoti atzinīgu vērtējumu par paveiktajiem darbiem līdz projekta vidum, balstoties uz vidusposma pārskatu. Starptautiskie vērtētāji atzina, ka projekta komanda “iespaidīgi pārsniedza plānotos mērķus, kas liecina par izcilību”. Projekts “nepārprotami pārsniedza cerības”, un sasniegtie rezultatīvie rādītāji “nepārprotami liecina par izcilu projekta īstenošanu un tā zinātnisko kvalitāti… un ievērojamu ietekmi”. Projekts “neapšaubāmi radījis jaunas atziņas un jaunas zināšanas”.