Kāpēc ARETE?

Arete (Greek: ἀρετή) means “excellence of any kind”. May also mean “moral virtue”. For greeks it was bound up with «fulfilment of purpose»: living up to one’s full potential.

This project aims to promoting pupil’s flourishing at school from a virtue ethics perspective.

FUNDING

“Effectiveness research of an online curriculum for virtue education in Latvian educational institutions (from grades 1 to 12)”

Funding institution: Latvian Council of Science; Funding number: lzp-2021/1-0385

Projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai” aktīvi prezentēts akadēmiskajā vidē

Šajos pēdējos mēnešos projekts “Tikumiska izaugsme draudzības sekmēšanai” tika prezentēts vairākās reizēs akadēmiskajā un skolas izglītības vidē. 30. janvārī LU 83. starptautiski zinātniskajā konferencē tika prezentēts referāts “A conceptual study on the role of friendship and moral growth for enhancing social equality at school”, uz kura pamatā paredzēts iesniegt zinātnisku rakstu konferences rakstu krājumam līdz aprīļa beigām.

Projekta vadītājs sadarbība ar ārzemju kolēģiem pieteica simpozija “The caring person: Interpersonal friendships as a basis for mutual care” organizēšanu ievērojamā Association of Moral Education konferencē, kas notiks Tamperē augusta sākumā. Pieteikums tika apstiprināts. Kopā ar profesori Kleio Akrivou (Anglijas), projekta vadītājs simpozijā prezentēs referātu “The roots of friendship love and care: perspective from personalist virtue ethics and transcendental anthropology”. Slovākijas profesors Andrejs Rajský prezentēs savu darbu “The link between ethiké philía and politiké philía – a reinterpretation of the development of friendship between interpersonality and sociality”. Savukārt Spānijas profesori Josu Ahedo un Miguel Ángel Rumayor uzstāsies ar referātu “Developing the virtue of friendship in interpersonal relationships in the family”.


Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>